Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra på ett fördjupat sätt för centrala begrepp, teorier och argument inom normativ etik
- redogöra för centrala begrepp, teorier och argument inom värdeteori
- redogöra på ett fördjupat sätt för och diskutera brukarperspektiv och brukares rättigheter i relation till praktiskt socialt arbete.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och analysera värdekonflikter och etiska dilemman i praktiskt socialt arbete
- tillämpa begrepp och teorier inom normativ etik vid moralisk bedömning av olika handlingsalternativ.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt diskutera centrala begrepp, teorier och argument inom normativ etik och värdeteori
- kritiskt reflektera över den professionella socialarbetarens roll och ansvar i förhållande till brukare, kollegor, arbetsgivare och det övriga samhället
- analysera och kritiskt diskutera värdegrundsformuleringar och etiska koder för socialarbetare
- kritiskt reflektera över sina egna värderingar och ställningstaganden i moraliska frågor.
Innehåll
Kursen behandlar etik och etiska frågor i socialt arbete. Centrala begrepp, teorier och argument i normativ etik och värdeteori diskuteras och tillämpas på etiska dilemman, värdegrunder i verksamheter och etiska koder i socialt arbete. Socialarbetarens roll och ansvar i relation till brukare, kollegor, arbetsgivare och övriga samhället behandlas, liksom den egna synen på normer och värden.
I kursen ingår 1 hp Personlig och professionell utveckling (PPU).
Examinationsformer
Seminarier samt individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgifter, 7.5 hp.
Förkunskapskrav
- 90 hp i Socialt arbete eller Social omsorg, inklusive ett examensarbete omfattande minst 15 hp