Mål
Kursen förbereder för undervisning i ämnet bild i grundskolans senare år och i gymnasieskolan. Det övergripande syftet är att den studerande fördjupar sina kunskaper i visuell gestaltning, bildteori och ämnesdidaktik. Den studerande reflekterar också över och problematiserar olika perspektiv på konst, arkitektur och design.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- praktiskt tillämpa fördjupade kunskaper i måleri,
- med hjälp av konstteoretiska perspektiv analysera och problematisera konstnärliga visuella uttryck,
- identifiera och redogöra för några olika konsthistoriska inriktningar,
- reflektera över olika bilddidaktiska förhållningssätt i relation till konst, samt
- tillämpa konstpedagogisk metodik vid presentation av samtida och historiska konstverk.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för teorier som kan användas i analys och tolkning av olika slags bilder,
- tillämpa relevanta teorier i egen kunskapsproduktion inom en specifik visuell bildgenre,
- granska och diskutera medstuderandes bildteoretiska studier, samt
- diskutera hur bildanalys kan praktiseras i bildundervisningen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och reflektera över olika perspektiv på design och arkitektur,
- självständigt genomföra ett designprojekt från idé till färdig produkt, samt
- diskutera hur arkitektur i närmiljön kan användas som en pedagogisk resurs i bildundervisningen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- formulera, genomföra och utvärdera ett visuellt fördjupningsarbete från idé till gestaltning,
- reflektera över gestaltande arbete som process och kunskapsform,
- diskutera och värdera fördjupningsarbeten med hjälp av centrala begrepp inom det visuella fältet, samt
- redogöra för och reflektera över bedömning och betygssättning i ämnet bild.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
I delkursen fördjupar den studerande sina kunskaper i måleri och konsthistoria. Utifrån kurslitteratur och föreläsningar övar den studerande sin förmåga att reflektera över konstnärlig gestaltning och konstens meningsskapande funktion. Vidare behandlas konstpedagogisk metodik genom att den studerande presenterar samtida och historiska konstverk.
I delkursen studeras teorier för analys och tolkning av bilder. En studie genomförs inom en valfri bildgenre och resultatet redovisas i form av en skriftlig rapport som ska inkludera den visuella empirin. Vid redovisningen av de bildteoriska studierna tillämpas ett oppositionsförfarande. Vidare diskuteras hur bildanalys och bildteori kan tillämpas i bildundervisningen.
Denna delkurs behandlar perspektiv på design och arkitektur. Begrepp som estetik och smak problematiseras liksom hur design och arkitektur speglar och förmedlar idéer och värderingar. Plats, identitet och närmiljöns estetiska och sociala aspekter diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv.
I delkursen formulerar, genomför och utvärderar den studerande ett visuellt fördjupningsarbete. Under arbetet problematiseras det gestaltande arbetet som process. Den studerande väljer visuell uttrycksform och genre, med utgångspunkt i tidigare studier i Bild I och Bild II. Vidare reflekterar den studerande över visuella gestaltningar och granskar en kurskamrats fördjupningsarbete. Visuella gestaltningsformers betydelse för barns och ungas lärande diskuteras, liksom betygssättning i ämnet bild.
Examinationsformer
- muntliga presentationer
- skriftliga inlämningsuppgifter
- gestaltande redovisningar
- seminarier
- utställning
- oppositionsförfarande
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs VG på tre av de fyra modulerna.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Konst - gestaltning, historia och pedagogik - 7,5 hp | U–VG
- Bildteori - 7,5 hp | U–VG
- Design och arkitektur - 7,5 hp | U–VG
- Visuellt fördjupningsarbete - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Bild I med didaktisk inriktning, 22,5 hp
Övrigt
Kursen är nätbaserad med två-tre obligatoriska campusträffar om två-tre dagar vid varje tillfälle. I kursen ingår också fältstudier. Den studerande ska ha tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera, samt ha tillgång till digital systemkamera.
Den studerande bekostar själv det förbrukningsmaterial som behövs för laborativa övningar som inte sker vid campus.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.