Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
- redogöra för de pressetiska reglerna samt diskutera och kritiskt granska olika moraliska ställningstaganden som medieproducent
- beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
- tillämpa den mediestrategiska planen genom att producera innehåll för de valda mediekanalerna
- problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.
Innehåll
Kursen omfattar såväl teoretisk som tillämpad strategisk medieplanering för både traditionella och nya medier. Kursen innehåller även medieetik och vad det innebär att vara mediekonsument och medieproducent. Utöver detta ingår även problematisering av idrottens roll i medierna. Studenten planerar och utformar strategisk medieplan. Hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering beaktas i kursens
innehåll.
Examinationsformer
Examinationen sker genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga PM samt presentation av strategisk medieplan.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga PM, medieplan, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp. Kursen motsvarar IH1133.