Bentley, P. O., & Bentley, C. (2021). Milstolpar och fallgropar i gymnasieskolans matematik : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128273
Läsanvisning:Boken som utgavs 2016 kan användas som alternativ
Bok / Antologi
Bentley, P. O., & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105854
Övrigt:Inriktning mot årskurs 7-9
Bok / Antologi
Björklund Boistrup, L. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145386
Bok / Antologi
Boström, E., & Palm, T. (2023). The effect of a formative assessment practice on student achievement in mathematics. Frontiers in Education, 8, 1-14. DOI: 10.3389/feduc.2023.1101192
Tidskriftsartikel
Holmgren, K. (2024). Mål, Matematik och Mening: om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram. (Doktorsavhandling, Umeå, Umeå, Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete ISSN 1650-8858).
Avhandling
Liljedahl, P. (2022). Att bygga tänkande klassrum i matematik (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151107295
Läsanvisning:Kap. 12-15
Bok / Antologi
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Andra vetenskapliga artiklar och skolverksmaterial kan tillkomma.
Text
2. Matematikens historia för lärare
Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of mathematics, 11(2), 3-6.
Tidskriftsartikel
Fried, M. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist?. Science and education, 10(4), 391-408.
Tidskriftsartikel
Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 235-261. DOI: 10.1007/s10649-008-9174-9
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
3. Statistik och sannolikhetslära
Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
Bok / Antologi
4. Envariabelanalys
Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.