Engström, A. (2005). Bildning och demokrati i matematikutbildningen. Utbildning & demokrati, 2(14), 5-16.
Tidskriftsartikel
Hoz, R., & Weizman, G. (2008). A revised theorization of the relationship between teachers’ conceptions of mathematics and its teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 39(7), 905-924. DOI: 10.1080/00207390802136602
Tidskriftsartikel
Liljedahl, P. (2022). Att bygga tänkande klassrum i matematik (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151107295
Bok / Antologi
Petersen, A. (2012). Matematik behöver också en berättelse. Acta Didactica Norge, 6(1), 1-17.
Tidskriftsartikel
Planas, N., & Gorgorió, N. (2004). Are different students expected to learn norms differently in the mathematics classroom?. Mathematics Education Research Journal, 16(1), 19-40. DOI: 10.1007/bf03217389
Tidskriftsartikel
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Spångberg, N. (2020). Lärares frågor i matematikundervisningen: om möjligheter till utforskande samtal.
Text
Andra artiklar, rapporter och skolverksmaterial kan tillkomma.
Text
2. Algebra
Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
Bok / Antologi
3. Geometri
Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
Bok / Antologi
Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Text
4. Matematisk problemlösning i skolan
Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
Bok / Antologi
Boaler, J. (2015). Elephant in the classroom : Helping children learn and love maths (2 uppl.). London: Souvenir Press. ISBN: 9780285643185
Övrigt:Andra upplagor går bra. Det finns även en svensk version som utgått som också går bra.
Bok / Antologi
Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
Tidskriftsartikel
Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
Tidskriftsartikel
Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Tidskriftsartikel
Andra artiklar, rapporter och skolverksmaterial kan tillkomma..
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Matematikdidaktik I
2. Algebra
3. Geometri
Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
Bok / Antologi
4. Matematisk problemlösning i skolan
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.