Axelson, T. (2017). Movies and the Enchanted Mind. YOUNG, 25(1), 8-25. DOI: 10.1177/1103308816668920
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Barthes, R. (1977). Rhetoric of the Image. I R. Barthes (Red.), Image Music Text ( ss. 32-51). Fontana Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Bateman, J. A. (2013). Multimodal Analysis of Film Within the Gem Framework. Ilha do Desterro, 0(64), 49-84. DOI: 10.5007/2175-8026.2013n64p49
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Bateman, J., & Schmidt, K. (2011). 3. Constructing the Semiotic Mode of Film. I J. Bateman, & K. Schmidt (Red.), Multimodal Film Analysis: How Films Mean ( ss. 75-98). Routledge.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Björkvall, A. (2019). Den visuella texten: Multimodal analys i praktiken (2 uppl.). Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
Läsanvisning:Kapitel 1-5 samt 7.
Bok / Antologi
Cutting, J. E. (2005). Perceiving Scenes in Film and in the World. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory: Ecological Considerations ( ss. 9-27). Southern Illinois Univ. Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Cutting, J. E., Brunick, K. L., & Delong, J. E. (2011). How Act Structure Sculpts Shot Lengths and Shot Transitions in Hollywood Film. Projections, 5(1), 1-16. DOI: 10.3167/proj.2011.050102
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Davies, D. (2008). Vision, Touch, and Embodiment in The Thin Red Line. I D. Davies (Red.), The Thin Red Line ( ss. 45-65). Routledge.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Eidsvik, C. (2005). Background Tracks in Recent Cinema. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory: Ecological Considerations ( ss. 70-78). Southern Illinois Univ. Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Ferencz-Flatz, C., & Hanich, J. (2016). Editor’s Introduction: What is Film Phenomenology?. Studia Phaenomenologica, 16, 11-61. DOI: 10.5840/studphaen2016161
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Foss, E. G., & Burgess, M. Ø. (2020). Optimism And Alienation - Colour Schemes and Soundscapes as Means for the Social Construction of Risk in Climate Education Videos. Social Semiotics, 1-23. DOI: 10.1080/10350330.2020.1838871
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Gibson, W. J. (2002). A Theory of Direct Visual Perception. I E. Thompson, & A. Noe (Red.), Vision and Mind: Selected Readings in the Philosophy of Perception ( ss. 77-89). MIT Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Grodal, T. (2006). The PECMA Flow: A General Model of Visual Aesthetics. Film Studies, 8(1), 1-11. DOI: 10.7227/FS.8.3
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Hermansson, J. (2022). The Hero's Thematic Journeys in Advertisement Films. Konferensbidrag. 14th SRN International Conference: Globalizing Screenwriting, 22nd-24th September 2022. Department of Theatre, Film and Media Studies, University of Vienna.
Text
Jewitt, C. (2009). An Introduction to Multimodality. I C. Jewitt (Red.), The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (1 uppl., ss. 14-27). Routledge.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Kress, G. (2012). Multimodal Discourse Analysis. I J. P. Gee, & M. Handford (Red.), The Routledge Handbook of Discourse Analysis ( ss. 35-50). Routledge.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Maran, T. (2013). Place and Sign: Locality as a Foundational Concept for Ecosemiotics. I A. K. Siewers (Red.), Re-Imagining Nature : Environmental Humanities and Ecosemiotics ( ss. 79-88). Bucknell University Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Plantinga, C. (2009). Negative Emotions and Sympathetic Narratives. I C. Plantinga (Red.), Moving Viewers: American Film and the Spectator's Experience ( ss. 169-197). University of California Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Sobchack, V. (2014). The Scene of the Screen: Envisioning Photographic, Cinematic, and Electronic “Presence”. I Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture (1 uppl., ss. 135-164). University of California Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Sprenger, F. (2019). Phenomenology, Immediacy, and Mediation: On Derrida, Meunier, and Landgrebe. I J. Hanich, & D. Fairfax (Red.), Structures of the Film Experience by Jean-Pierre Meunier: Historical Assessments and Phenomenological Expansions ( ss. 288-302). Amsterdam University Press.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Stam, R., Burgoyne, R., & Flitterman-Lewis, S. (1992). Cine-Semiology. I R. Stam, R. Burgoyne, & S. Flitterman-Lewis (Red.), New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-structuralism, and Beyond ( ss. 28-68). Routledge.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Wood, D. (2001). What is Ecophenomenology?. Research in Phenomenology, 31(1), 78-95. DOI: 10.1163/15691640160048577
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Yacavone, D. (2016). Film and the Phenomenology of Art: Reappraising Merleau-Ponty on Cinema as Form, Medium, and Expression. New Literary History, 47(1), 159-185. DOI: 10.1353/nlh.2016.0001
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Tidskriftsartikel
Referenslitteratur
Gripsrud, J. (2000). Mediekultur, mediesamhälle (1 uppl.). Daidalos.
Bok / Antologi
Hayden, H. (2016). Om 'Bildens retorik'. I R. Barthes (Red.), Bildens retorik ( ss. 9-23). Faethon.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
Lindgren, S. (1999). Textuell analys: Semiotik och strukturalism. I S. Lindgren (Red.), Populärkultur: Teorier, metoder och analyser (2 uppl., ss. 61-73). Liber.
Övrigt:Publiceras som pdf på Canvas.
Kapitel i bok (antologi)
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.