Research Project: Stärkt läs- och skrivdidaktisk kompetens för ett breddat synsätt kring inkludering.
Project leader
Tarja Alatalo Désirée von Ahlefeld Nisser
Project Members
Project Period
01-08-2013 - 30-06-2016
Project Status
Completed
Description
Keywords
läs- och skrivdidaktisk kompetens, kunskapande samtal
Research Profile
Education and Learning
Subject
Education
Financiers
Skolforskningsfonden Högskolan Dalarna
Publications
Alatalo, Tarja . Förskollärares och grundskollärares uppfattningar om undervisning och lärande i förskoleklass , Pedagogisk forskning i Sverige , 2017, Vol. 22, No. 1-2, 79-100. Article : refereed.
Alatalo, Tarja . ”Kalle, du kan ju läsa!” : Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling , Nordic Journal of Literacy Research , 2017, Vol. 3, No. 2, 1-18. Article : refereed.
von Ahlefeld Nisser, Désirée . Can collaborative consultation, based on communicative theory, promote an inclusive school culture? , Australian Institutes for Educational Research, 2017.
Alatalo, Tarja . Lärarens ämneskompetens är av betydelse för elevers läs- och skrivutveckling , Dyslexi , 2015, Vol. 20, No. 1, 11-13. Article : popular science.
Alatalo, Tarja . Har lärare i förskoleklass nytta av att känna till vilka processer barn går igenom i sin skriftspråkliga utveckling? , 2015. Conference paper : refereed.
von Ahlefeld Nisser, Désirée . Kan kunskapsskapande samtal främja inkludering? : Erfarenheter från skolforskningsprojektet ”Stärkt läs- och skrivdidaktisk kompetens för ett breddat synsätt kring inkludering ” , 2015. Conference paper : refereed.
Alatalo, Tarja . Swedish K-1 Teachers’ Knowledge of Basic Literacy Instruction: Examining Gains From a Professional development Program. : Participation on a symposia: Literacy learning and its relations to teachers’ knowledge and practices in kindergarten and first school years. , 2014. Conference paper : refereed.
Alatalo, Tarja . Svensk interventionsstudie med syftet att stärka läs- och skrivundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 , Kielikukko , 2014, No. 3, 39-40. Article : popular science.
Alatalo, Tarja . Ruotsalainen interventiotutkimus pyrkii vahvistamaan lukuopetusta esikoulussa ja ensimmäisellä luokalla , Kielikukko , 2014, No. 3, 41-42. Article : popular science.