Research Project: Siljanskolans betydelse för det svenska musikämnets identitet och självförståelse under 1930- 40 och 50-talen
Project leader
Juvas Marianne Liljas
Project Members
Project Period
01-08-2014 - 31-12-2018
Project Status
Present
Description
Keywords
Musikutbildning, reformpedagogik, fostran, bildning
Research Profile
Education and Learning
Subject
Educational Work
Financiers
Högskolan Dalarna
Publications
Liljas, Juvas Marianne . The Siljan School : A Swedish example of reformpedagogy with a focus on arts and the history of women , The European Journal of Philosophy in Arts Education , 2019, Vol. 4, No. 2, 6-60. Article : refereed.
Liljas, Juvas Marianne, Reinholdsson, Peter, Båtefalk, Lars . "En sagolik skola - folkskolan 175 år" : Siljanskolan som forskningsprojekt och pedagogiskt alternativ till folkskolan i Sverige. , 2018. Conference paper.
Liljas, Juvas Marianne . "Det måste ha varit något fel i vår sånguppfostran" : Siljanskolans replik på det reformpedagogiska idéklimatet under 1900-talets första hälft , Part of: Fostran och bildning för en annan modernitet , Föreningen för svensk utbildningshistoria, 2017. Chapter of book.
Liljas, Juvas Marianne . "Det måste vara något fel i vår musikuppfostran" , Program Svenska historikermötet 10–12 maj 2017 Mittuniversitetet – Campus Sundsvall : 2017. Conference paper : refereed.
Liljas, Juvas Marianne . "En ny musikuppfostran" : Reformpedagogiska anspråk i Siljanskolans bildningsinnehåll , Nordic Journal of Educational History , 2016, Vol. 3, No. 1, 47-74. Article : refereed.
Liljas, Juvas Marianne . Alternativ pedagogik i internationellt och lokalt perspektiv : Siljanskolans betydelse för det svenska musikämnets identitet och självförståelse under tre decennier , 2015. Conference paper : refereed.