or
Bibliography for:
Approved 17 Jun 2024

Professional Teaching and School Development (of which 10 credits Placement) (APG27Z)

H3HUM (Autumn 2024, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Development Work
  • Appel, C., & Ernestam, Å. (2017). Olika är normen: Att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Sveriges Kommuner och Landsting. Retrieved from https://skr.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449629/1642430257905/7585-522-6.pdf.
    Government publication
  • Eriksson, I. (2021). Att identifiera problem i undervisningen - en grund för didaktisk skolutveckling. In N. Rönnström, & O. Johansson (Ed.), Att förbättra skolor med stöd i forskning (1st ed., pp. 355-371). Natur & Kultur.
    Chapter in book
  • Forssten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. KAPET, 10(1), 58-73. Finns tillgängligt i kursrummet.
    Text
  • Gustavsson, S., Henning Loeb, I., & Kvarnemo, C. (2018). Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 2018, 8(3), 19-35.
    Journal
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Book / Anthology
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
    Book / Anthology
  • Lundström, U. (2018). Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 27(1), 33-59. DOI: 10.48059/uod.v27i1.1091
    Journal
  • Andra artiklar och texter kan tillkomma.
    Text
2. VFU 3
  • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2021). Att bli lärare (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147143467
    Book / Anthology
    Alternative literature
    • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2018). Att bli lärare (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122851
      Book / Anthology
    • or
      Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
      Book / Anthology
  • Relevanta styrdokument.
    Text

Reference literature

Course modules

1. Development Work
  • Henning Loeb, I., Langelotz, L., & Rönnerman, K. (Eds.). (2019). Att utveckla utbildningspraktiker : analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132129
    Book / Anthology
  • Johansson, O., & Rönnström, N. (Eds.). (2021). Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827660
    Book / Anthology
2. VFU 3
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1st ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Book / Anthology
  • Carlgren, I. (Ed.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Book / Anthology