or
Bibliography for:
Approved 17 May 2024

Subject Didactics and Special Education (of which 10 credits VFU placement) (GPG2RS)

H3HWR (Autumn 2024, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Blomström, V., & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151045
    Book / Anthology
  • Blomström, V., & Persson, C. (2021). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152080
    Book / Anthology

Course modules

1. Special Education and Subject Didactics
  • Asp-Onsjö, L. (2020). Specialpedagogik i en skola för alla - att arbeta med elever med skolsvårigheter. In C. Liberg, U. P. Lundgren, & R. Säljö (Ed.), Lärande, skola bildning (4th ed., pp. 395-410). Stockholm: Natur & kultur.
    Chapter in book
  • Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd. Techne series, 23(2), 16-33. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-132764.
    Journal
  • Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138626
    Book / Anthology
  • Utbildningsdepartementet. (2010). Skollag (2010:800). Retrieved from https://www.lagboken.se/Lagboken/start/skoljuridik/skollag-2010800/d_638504-skollag-2010_800.
    Government publication
  • Ett skönlitterärt verk ingår och väljs efter samråd med lärare.
    Text
  • Yrkesdidaktiska och specialpedagogiska forskningsartiklar tillkommer.
    Text
2. Placement (VFU) 2
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1st ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Book / Anthology
  • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2021). Att bli lärare (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147143467
    Book / Anthology
    Alternative literature
    • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2018). Att bli lärare (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122851
      Book / Anthology
  • Aktuella läroplaner tillkommer.
    Text