or
Bibliography for:
Approved 25 Jun 2024

History II for Teacher Students for Secondary School (GHI378)

H3HYQ (Autumn 2024, 100%, Day, Distance, Borlänge, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. The History of Modern and Contemporary Globalisation
  • Allen, R. (2011). Global economic history: a very short introduction Oxford: Oxford University Press.
    Book / Anthology
  • Cheru, F., & Obi, C. (Eds.). (2010). Rise of China and India in Africa : challenges, opportunities and critical interventions (1st ed.). London: Zed. ISBN: 9781848134362
    Book / Anthology
  • Conrad, S. (2015). Globalhistoria : en introduktion (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101644
    Book / Anthology
  • Crouch, C. (2020). Globalisering under press (1st ed.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9789171735751
    Book / Anthology
  • Lundestad, G. (2015). Öst, väst, nord, syd : huvuddrag i internationell politik efter 1945 (7th ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144106373
    Book / Anthology
  • Ett urval av artiklar och inspelade föreläsningar tillkommer. Dessa finns elektroniskt tillgängliga via LEARN. Sammanlagt omfattar delkursens litteratur ca 1200 sidor..
    Text
2. The Holocaust: Heroes, Executioners and Bystanders
  • Ammert, N., & Gustafsson, B. (2015). History as Knowledge: Ethical Values and Meaning in Encounters with History Bern: Peter Lang Ag.
    Book / Anthology
  • Berg, M. (2014). Historielärares ämnesförståelse: Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia (Diss). Karlstad: Karlstads universitet.
    Book / Anthology
  • Counsell, C. (2011). "Diciplinary knowledge for all, the secondary history curriculum and history teachers’ achievement". Curriculum journal, 22(2), 201-225.
    Journal
  • Johansson, M. (2012). Historieundervisning och interkulturell kompetens (Lic. avh). Karlstad: Karlstads universitet.
    Book / Anthology
  • Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen : Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap (1st ed.). Umeå: Umeå Universitet. ISBN: 9789176010785
    Book / Anthology
  • McCrum, E. (2013). ”History teachers’ thinking about the nature of their subject”. Teaching and Teacher Education, (35), 73-80.
    Journal
  • Persson, A. (2019). Kolonisatör eller turist? Frågor och arbetsuppgifter i svenska historieläromedel under en tid av kunskapsideologisk förhandling. Nordic Journal of Educational History, 6(2), 45-72. DOI: 10.36368/njedh.v6i2.150
    Journal
  • Samuelsson, J., & Wendell, J. (2016). ”Historical thinking about sources in the context of a standards-based curriculum: A Swedish case”. The Curriculum Journal, 27(4), 479-499.
    Journal
  • Skolinspektionen. (2013). Undervisning i SO-ämnen år 7–9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande (Kvalitetsgranskning 2013:04). Stockholm.
    Government publication
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
    Government publication
  • Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Fritzes.
    Government publication
  • Stymne, A. (2017). Hur begriplig är historien?: Elevers möjligheter och svårigheter i historieundervisningen i skolan Stockholm: Stockholms universitet.
    Book / Anthology
  • Thorp, R., & Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901. DOI: 10.1080/00131857.2020.1712550
    Journal
  • Vinterek, M. (2000). ”Fakta och fiktion i historieundervisningen”. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 7(4), 11-25.
    Journal
  • Wibaeus, Y. (2010). Att undervisa om det ofattbara : en ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning (1st ed.). Stockholm: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. ISBN: 9789174471441
    Book / Anthology
  • Wineburg, S. S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past Philadelphia: Temple University Press.
    Book / Anthology
  • (2016). ”Interkulturell historia: Kulturmöten och världshistoria”. SO-didaktik, (1), p. 1. Retrieved from http://www.su.se/hsd/forskning/avhandlingar-publikationer/tidskriften-so-didaktik/tidskriften-so-didaktik-nummer-1-2016-1.281473.
    Journal
  • Tillkommer enstaka aktuella vetenskapliga artiklar och kommentars- och diskussionsunderlag till kursplanen i historia, samt råd och anvisningar för planering av undervisning och bedömning av elevers prestationer, https://www.skolverket.se.
    Text
3. The Learning and Teaching of History II
  • Engelbertsson, B., & Karlsson, L. (1988). Seminarieuppsatsen. En genomgång av formella krav Uppsala: Uppsala Papers in Economic History, No 5.
    Book / Anthology
  • Florén, A., Ågren, H., & Erlandsson, S. (2018). Historiska undersökningar : grunder i historisk teori, metod och framställningssätt (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144123141
    Book / Anthology
  • Kjelstadli, K. (1998). Det förflutna är inte vad det en gång var Lund: Studentlitteratur.
    Book / Anthology
  • Lindkvist, T. (Ed.). (1996). Metodövningar i historia 2. Historisk teori, metod och källkritik Lund: Studentlitteratur.
    Book / Anthology
  • Perlestam, M. (2001). Genusperspektiv i historia. Metodövningar Lund: Studentlitteratur.
    Book / Anthology
  • Kompendium med texter tillkommer.
    Text
4. The social history of the national minorities
  • Litteratur väljs i samråd med läraren.
    Text