1. The History of Modern and Contemporary Globalisation
Allen, R. (2011). Global economic history: a very short introduction Oxford: Oxford University Press.
Book / Anthology
Cheru, F., & Obi, C. (Eds.). (2010). Rise of China and India in Africa : challenges, opportunities and critical interventions (1st ed.). London: Zed. ISBN: 9781848134362
Book / Anthology
Conrad, S. (2015). Globalhistoria : en introduktion (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101644
Book / Anthology
Crouch, C. (2020). Globalisering under press (1st ed.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9789171735751
Book / Anthology
Lundestad, G. (2015). Öst, väst, nord, syd : huvuddrag i internationell politik efter 1945 (7th ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144106373
Book / Anthology
Ett urval av artiklar och inspelade föreläsningar tillkommer. Dessa finns elektroniskt tillgängliga via LEARN.
Sammanlagt omfattar delkursens litteratur ca 1200 sidor..
Text
2. The Holocaust: Heroes, Executioners and Bystanders
Ammert, N., & Gustafsson, B. (2015). History as Knowledge: Ethical Values and Meaning in Encounters with History Bern: Peter Lang Ag.
Book / Anthology
Berg, M. (2014). Historielärares ämnesförståelse: Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia (Diss). Karlstad: Karlstads universitet.
Book / Anthology
Counsell, C. (2011). "Diciplinary knowledge for all, the secondary history curriculum and history teachers’ achievement". Curriculum journal, 22(2), 201-225.
Journal
Johansson, M. (2012). Historieundervisning och interkulturell kompetens (Lic. avh). Karlstad: Karlstads universitet.
Book / Anthology
Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen : Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap (1st ed.). Umeå: Umeå Universitet. ISBN: 9789176010785
Book / Anthology
McCrum, E. (2013). ”History teachers’ thinking about the nature of their subject”. Teaching and Teacher Education, (35), 73-80.
Journal
Persson, A. (2019). Kolonisatör eller turist? Frågor och arbetsuppgifter i svenska historieläromedel under en tid av kunskapsideologisk förhandling. Nordic Journal of Educational History, 6(2), 45-72. DOI: 10.36368/njedh.v6i2.150
Journal
Samuelsson, J., & Wendell, J. (2016). ”Historical thinking about sources in the context of a standards-based curriculum: A Swedish case”. The Curriculum Journal, 27(4), 479-499.
Journal
Skolinspektionen. (2013). Undervisning i SO-ämnen år 7–9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande (Kvalitetsgranskning 2013:04). Stockholm.
Government publication
Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
Government publication
Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Fritzes.
Government publication
Stymne, A. (2017). Hur begriplig är historien?: Elevers möjligheter och svårigheter i historieundervisningen i skolan Stockholm: Stockholms universitet.
Book / Anthology
Thorp, R., & Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901. DOI: 10.1080/00131857.2020.1712550
Journal
Vinterek, M. (2000). ”Fakta och fiktion i historieundervisningen”. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 7(4), 11-25.
Journal
Wibaeus, Y. (2010). Att undervisa om det ofattbara : en ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning (1st ed.). Stockholm: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. ISBN: 9789174471441
Book / Anthology
Wineburg, S. S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past Philadelphia: Temple University Press.
Tillkommer enstaka aktuella vetenskapliga artiklar och kommentars- och diskussionsunderlag till kursplanen i historia, samt råd och anvisningar för planering av undervisning och bedömning av elevers prestationer, https://www.skolverket.se.
Text
3. The Learning and Teaching of History II
Engelbertsson, B., & Karlsson, L. (1988). Seminarieuppsatsen. En genomgång av formella krav Uppsala: Uppsala Papers in Economic History, No 5.
Book / Anthology
Florén, A., Ågren, H., & Erlandsson, S. (2018). Historiska undersökningar : grunder i historisk teori, metod och framställningssätt (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144123141
Book / Anthology
Kjelstadli, K. (1998). Det förflutna är inte vad det en gång var Lund: Studentlitteratur.
Book / Anthology
Lindkvist, T. (Ed.). (1996). Metodövningar i historia 2. Historisk teori, metod och källkritik Lund: Studentlitteratur.
Book / Anthology
Perlestam, M. (2001). Genusperspektiv i historia. Metodövningar Lund: Studentlitteratur.
Book / Anthology
Kompendium med texter tillkommer.
Text
4. The social history of the national minorities
Litteratur väljs i samråd med läraren.
Text
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.