or
Bibliography for:
Approved 30 May 2024

Swedish as a Second Language II for Teacher Education Students (GSS2MN)

H3JEF (Autumn 2024, 100%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Language, Teaching and Learning in a Second Language Perspective
  • Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". In K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Ed.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( pp. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Chapter in book
  • Axelsson, M., & Magnusson, U. (2012). "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". In K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Ed.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( pp. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Chapter in book
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
    Book / Anthology
  • Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Book / Anthology
  • Hägerfelth, G. (2011). Språkarbete i alla ämnen (1st ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099269
    Book / Anthology
  • Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". In K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Ed.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( pp. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Chapter in book
  • Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Eds.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
    Book / Anthology
  • Stier, J., & Sandström, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151748
    Book / Anthology
  • Wedin, Å. (Ed.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
    Book / Anthology
  • EN AV FÖLJANDE BÖCKER:.
    Text
  • Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
    Book / Anthology
  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
    Book / Anthology
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789173828697
    Book / Anthology
  • Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
    Book / Anthology
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text
  • Ytterligare material/litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.
    Text
2. Phonetics and Pronunciation in a Second Language Perspective
  • Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. In K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Ed.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2nd ed., pp. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
    Chapter in book
  • Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. In K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Ed.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2nd ed., pp. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
    Chapter in book
  • Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
    Journal
  • Engstrand, O. (2007). Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning (första upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144043999
    Book / Anthology
  • Grant, L. J. (. J., & Brinton, D. (2014). Pronunciation myths : applying second language research to classroom teaching (1st ed.). Ann Arbor: University of Michigan Press/ELT. ISBN: 9780472035168
    Book / Anthology
  • Piske, T., MacKay, I. R. A., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
    Journal
  • Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1st ed.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
    Book / Anthology
  • Thorén, B. (2023). Svensk fonetik och uttalsundervisning (3rd ed.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419323
    Book / Anthology
  • Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
    Book / Anthology
  • Ytterligare material/litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.
    Text
3. Assessment and Feedback in a Second Language Perspective
4. Fiction and Pupils‘ Written Production in a Multilingual Perspective
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR..
    Text
  • Berglund, M. M. (2015). Berättarperspektiv och synvinkel i litterära föreställningsvärldar. Retrieved from https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/name/P03WCPLAR064027.
    Government publication
  • Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
    Book / Anthology
  • Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
    Book / Anthology
  • Janson, M. (Ed.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2nd ed.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
    Book / Anthology
  • Klementsson, M. (2015). Icke lärarledda litteratursamtal i grupp. In M. Tengber, & C. Olin-Scheller (Ed.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning ( pp. 55-67).
    Chapter in book
  • Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
    Book / Anthology
  • Lindell, I., & Öhman, A. (Eds.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
    Book / Anthology
  • Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. In M. Lindgren, & G. Svensson (Ed.), Skrivande i skolan ( pp. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Chapter in book
  • Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. In C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Ed.), Läsa mellan radera (1st ed., pp. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Chapter in book
  • Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
    Book / Anthology
  • Med reservation för ev. ändringar.
    Text
  • Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet..
    Text

Reference literature

Course modules

1. Language, Teaching and Learning in a Second Language Perspective
2. Phonetics and Pronunciation in a Second Language Perspective
  • Derwing, T. M. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners. In J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Ed.), Phonology and Second Language Acquisition ( pp. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
    Chapter in book
  • Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1st ed.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
    Book / Anthology
  • Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1st ed.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
    Book / Anthology
  • Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
    Text
  • Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7. (ca 25 s) https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2c-nyanlanda/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/.
    Text
3. Assessment and Feedback in a Second Language Perspective
4. Fiction and Pupils‘ Written Production in a Multilingual Perspective