or
Bibliography for:
Approved 24 Jun 2024

Outdoor Education and Assessment in Physical Education and Health (GIH37N)

H3JFL (Autumn 2024, 25%, Day, Normal, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Part 1. Outdoor education: orienteering, swimming and paddling
  • Backman, E. (2009). Vad har idrottslärare för bild av ”riktigt” friluftsliv? – ett bidrag till diskussionen om friluftsundervisning och tolkningen av kursplanens mål. Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 1-20.
    Journal
  • Brugge, B. (2011). Varm, torr, mätt och glad. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Brugge, B., Glantz, M., & Svenning, S. (2011). Planera för friluftsliv. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Cuthbertson, B., Socha, T. L., & Potter, T. G. (2004). The double-edged sword: Critical reflections on traditional and modern technology in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 4(2), 133-144. DOI: 10.1080/14729670485200491
    Journal
  • Kraepelien-Strid, E. (2012). Simkunnighet är viktigt eller...?. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 164-175). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Mikaels, J., & Asfeldt, M. (2017). Becoming-crocus, becoming-river, becoming-bear: A relational materialist exploration of place(s). Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(2), 2-13. DOI: 10.1007/bf03401009
    Journal
  • Nilsson, J., Kraepelien-Strid, E., & Seger, J. (2012). Friluftsliv och naturmiljöaktivitet i skolan. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
    Book / Anthology
  • Quennerstedt, M., Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Friluftsliv, hälsa och livskvalitet. In Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 36-55. DOI: 10.1080/14729679.2012.675146
    Journal
  • Sandell, K. (2011). Naturnära friluftsliv - en miljöpedagogik. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
    Chapter in book
  • Sjödin, C. (2016). Simlärarboken (3rd ed.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745911
    Book / Anthology
  • Wehlin, A. (2015). Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt (Tredje upplagan). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745492
    Book / Anthology
2. Part 2. Assessment and grading in physical education and health
  • Håkansson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. In H. Larsson (Ed.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( pp. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
    Chapter in book
  • Håkansson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( pp. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
    Chapter in book
  • Jönsson, A. (2023). Lärande bedömning (Sjätte upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151109893
    Book / Anthology
  • Lindberg, V., Lindström, L., & Pettersson, A. (Eds.). (2013). Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114580
    Book / Anthology
  • Redelius, K., Fagrell, B., & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: to be, to do or to know? That is the gendered question. Sport, Education and Society, 14(2), 245-260. DOI: 10.1080/13573320902809195
    Journal
  • Seger, I. (2016). Betygsättning – ett (o)möjligt uppdrag?. In H. Larsson (Ed.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( pp. 129-140). Gymnastik- och idrottshögskolan.
    Chapter in book
  • Skolverket. (2019). Bedömningsstöd i idrott och hälsa i grundskolan..
    Government publication
  • Skolverket. (2014). Bedömningsstöd i idrott och hälsa i gymnasieskolan..
    Government publication
  • Skolverket. (2019). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter..
    Government publication
  • Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
    Journal