• Martinson, Moa. Kvinnor och äppelträd.
• Ohlsson, Bengt. Gregorius.
• Perkins, Charlotte. Den gula tapeten
• Strindberg, August. Fröken Julie
• Söderberg, Hjalmar. Doktor Glas.
von Mickwitz, Gerda. Mässling.
Text
• Woolf, Virginia. Ett eget rum.
• Zola, Émile. Krogen.
Text
Artiklar och/eller skönlitterära utdrag som görs tillgängliga på Learn kan tillkomma.
Text
Dessutom läses gällande ämnesplaner/kursplaner, kunskapskrav och betygskriterier inom respektive skolform. Tillgängliga på: www.skolverket.se.
Text
2. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
Björkvall, A. (2019). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
Book / Anthology
Engblom, C. (2016). Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School. Designs for Learning, 8(1), 37-47. DOI: 10.16993/dfl.70
Journal
Hammarberg, B. (2014). Constructions of comparison in Swedish: Quantitative dominance patterns in acquisition and use. Constructions, 1(5), 1-15. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-111722.
Journal
Håkansson, D., & Karlsson, A. (Eds.). (2017). Varför språkvetenskap?: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144108902
Book / Anthology
Landqvist, M. (2019). Språkpolitiska inslag i kampen mot diskriminering. Språk och stil, NF 28 (2018), 176-202. DOI: 10.33063/diva-376239
Journal
Magnusson, J. (2018). Det diskursiva skrivandets funktion – en läromedelsanalys. Nordic Journal of Literacy Research, 4(0), 22-41. DOI: 10.23865/njlr.v4.960
Journal
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
Book / Anthology
Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna: En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och diskurser. In D. Wojahn, C. Seiler Brylla, & G. Westberg (Ed.), Kritiska text- och diskursstudier ( pp. 179-200). Huddinge: Södertörns högskola. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-34677.
Chapter in book
Palmér, A. (2018). Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter – framtida verktyg för rättvis bedömning?. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-23. DOI: 10.5617/adno.6357
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144092546
Book / Anthology
Collin, L. (2014). Nordistiska konferensabstrakt ur ett genreanalytiskt perspektiv. In J. Lindström et al. (Ed.), Svenskans beskrivning 33 (1st ed., pp. 30-39). Helsingfors: Finska, finskugriska och nordiska institutionen vid Helsingfors universitet. ISBN: 9789515101204
Chapter in book
Edberg, H. (2017). Vygotskij i skrivundervisningen. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 55-71). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Gunnarsson, B. (2005). Icke-verbal representation i vetenskapliga artiklar. In B. Melander et al. (Ed.), Språk i tid. Studier tillägnade Mats Thelander på 60-årsdagen (1st ed., pp. 303-314). Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. ISBN: 9150618105
Chapter in book
Karlsson, O. (Ed.). (2017). Svenska skrivregler (4th ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
Book / Anthology
Lycken Rüter, K. (2018). Liten insats, stor utväxling. In N. Larsson, & S. Parmenius Swärd (Ed.), Svenska: ett estetiskt ämne (1st ed., pp. 34-43). Stockholm: Svensklärarföreningen. ISBN: 9789127454286
Chapter in book
Malmbjer, A. (2017). Ett dialogiskt perspektiv på undervisning och skrivande. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 73-91). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Malmbjer, A. (2017). Skriva i alla ämnen: En forskningsöversikt. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 13-53). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Parmenius Swärd, Suzanne (2018). ”Arbete med ämnesspecifika begrepp”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
Text
Parmenius Swärd, Suzanne (2018). ”Strategier för vetenskapligt förhållningssätt”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
Sigvardsson, A. (2019). Don’t Fear Poetry! Secondary Teachers’ Key Strategies for Engaging Pupils With Poetic Texts. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 953-966. DOI: 10.1080/00313831.2019.1650823
Journal
Sigvardsson, A. (2017). Poesiintresserade unga i Sverige. Educare - vetenskapliga skrifter, (2), 145-168. DOI: 10.24834/educare.2017.2.7
Journal
Sigvardsson, Anna (2016). ”Ungdomars intresse väcks av skrivande och samtidspoesi”, Svenskläraren 3, s. 22-23.
Strömquist, S. (2019). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier (8th ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102504
Book / Anthology
Svenska språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken (2nd ed.). Malmö: NE. ISBN: 9789175130682
Book / Anthology
Därtill läses vetenskapliga artiklar motsvarande ca 150 sidor enligt undervisande lärares anvisningar.
Text
4. Swedish as a School Subject
Bommarco, B., & Parmenius Swärd, S. (2018). Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144120805
Book / Anthology
Hultin, E. (2008). Gymnasiereformen och svenskämnets traditioner. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(1), 99-108.
Journal
Martinsson, B. (2018). Litteratur i skola och samhälle (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072197
Book / Anthology
Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
Book / Anthology
Nordmark, M. (2014). Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenundervisning. En ämnesdidkatisk studie av skrivprocessen.. (Doctoral thesis, Örebro, Örebro, Örebro Studies in Education 45). Retrieved from https://www.avhandlingar.se/avhandling/804d3fc524/.
Thesis
Schleppegrell, M. J. (2004). language of schooling: a functional linguistics perspective (1st ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
Winzell, H. (2018). Lära för skrivundervisning: en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket (1st ed.). Linköping: Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation. ISBN: 9789176851791
Book / Anthology
Därtill läses ca 300 sidor i artiklar eller avhandling som väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
Reference literature
Course modules
1. Literature: Theories, Methods of Analysis and Didactical Perspectives
2. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
Holmberg, P., Karlsson, A., & Nord, A. (Eds.). (2019). Funktionell textanalys (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131375
Book / Anthology
Lundin, K. (2015). Tala mera om språk: textgenomlysning med grammatiska redskap (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144104249
Book / Anthology
Rühlemann, C. (2019). Corpus linguistics for pragmatics: a guide for research [Electronic resource]. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429451072
Östman, C. (Ed.). (2015). Det skönlitterära språket: tolv texter om stil (1st ed.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789198092240
Book / Anthology
3. Academic Writing
Murray, R. (2020). Writing for academic journals (4th ed.). London: Open University Press/McGraw-Hill Education. ISBN: 9780335248407
Book / Anthology
4. Swedish as a School Subject
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.