Engström, L. (2002). Idrottspedagogik. In L. Engström, & K. Redelius (Ed.), Pedagogiska perspektiv på idrott ( pp. 15-26). Stockholm: HLS Förlag.
Chapter in book
Engström, L. (2014). Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör (2nd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114610
Book / Anthology
Engström, L. (2008). Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age—a 38-year follow-up study. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(4), 319-343. DOI: 10.1080/17408980802400510
Jönsson, K. (2016). Idrottsfilosofi. In S. Hedenborg (Ed.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( pp. 145-164). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Larsson, H. (2013). Idrottsvetenskap-läran om...idrott. In H. Bolling, & L. Yttergren (Ed.), 200 år av kroppsbildning. Gymnastiska centralinstitutet/Gymnastik-och Idrottshögskolan 1813-2013 ( pp. 239-261). Stockholm.
Chapter in book
Larsson, H. (2012). Skolans rörelseuppdrag. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Larsson, H. (2012). Idrott och hälsa, en del av idrottskulturen. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Larsson, H. (2002). Vetenskapliga perspektiv. In L. Engström, & K. Redelius (Ed.), Pedagogiska perspektiv på idrott ( pp. 27-50). Stockholm: HLS Förlag.
Chapter in book
Ljunggren, J. (2016). Idrottshistoria. In S. Hedenborg (Ed.), Idrottsvetenskap. En introduktion. (1st ed., pp. 39-65). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Lundvall, S., & Fröberg, A. (2022). From individual to lifelong environmental processes: reframing health in physical education with the sustainable development goals. Sport, Education and Society, 1-13. DOI: 10.1080/13573322.2022.2062320
Journal
Lundvall, S. (2009). Idrott, mångfald och genus. Svensk idrottsforskning, (1), 1-20.
Journal
Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144126050
Book / Anthology
Peterson, T., & Hedenborg, S. (2016). Den svenska idrottsmodellen. In S. Hedenborg (Ed.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( pp. 1-20).
Chapter in book
Redelius, K. (2016). Idrottens barn och ungdomsledare och ledarskapets villkor. In S. Hedenborg (Ed.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( pp. 279-300). Lund: Studentlitteratur.
2. Outdoor education 1: orienteering, swimming, and paddling
Backman, E. (2009). Vad har idrottslärare för bild av ”riktigt” friluftsliv? – ett bidrag till diskussionen om friluftsundervisning och tolkningen av kursplanens mål. Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 1-20.
Journal
Brugge, B. (2011). Varm, torr, mätt och glad. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Brugge, B., Glantz, M., & Svenning, S. (2011). Planera för friluftsliv. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Cuthbertson, B., Socha, T. L., & Potter, T. G. (2004). The double-edged sword: Critical reflections on traditional and modern technology in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 4(2), 133-144. DOI: 10.1080/14729670485200491
Journal
Kraepelien-Strid, E. (2012). Simkunnighet är viktigt eller...?. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 164-175). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Mikaels, J., & Asfeldt, M. (2017). Becoming-crocus, becoming-river, becoming-bear: A relational materialist exploration of place(s). Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(2), 2-13. DOI: 10.1007/bf03401009
Journal
Nilsson, J., Kraepelien-Strid, E., & Seger, J. (2012). Friluftsliv och naturmiljöaktivitet i skolan. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
Book / Anthology
Quennerstedt, M., Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Friluftsliv, hälsa och livskvalitet. In Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 36-55. DOI: 10.1080/14729679.2012.675146
Journal
Sandell, K. (2011). Naturnära friluftsliv - en miljöpedagogik. In B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Ed.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4th ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Sjödin, C. (2016). Simlärarboken (3rd ed.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745911
Book / Anthology
Wehlin, A. (2015). Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt (Tredje upplagan). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745492
Book / Anthology
3. Humanbiology 1
Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2022). Physiology of sport and exercise (Eighth edition). Champaign: Human Kinetics. ISBN: 9781718201729
Book / Anthology
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa - är det frågan?. Utbildning och demokrati, 16(2), 37-56.
Journal
Svendsen, J. T., & Svendsen, A. M. (2020). Not for Free! An Analysis of Two Digital Tools Recommended as Learning Resources for Physical Education in Upper Secondary Schools in Denmark. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(2), 331-344. DOI: 10.1080/00313831.2019.1705896
Journal
Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement : theory, practice, research (1st ed.). London: Routledge. ISBN: 978-0-415-42844-6
Book / Anthology
Tonkonogi, M., & Bellardini, H. (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom : för hälsa, prestation och individuell utveckling (1st ed.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789186323448
Book / Anthology
Wirhed, R. (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning (4th ed.). Bjursås: Harpoon publication.
Book / Anthology
4. Movement education 1: play, dance, and ball- and netgames
Larsson, H. (2012). Att förstå barns rörelse – ett sociokulturellt perspektiv. In K. Helander (Ed.), ”Huvud, axlar, knä och tå” – om barn, kultur och kropp ( pp. 11-28). Stockholm: Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet.
Chapter in book
Lundvall, S., & Meckbach, J. (2012). Tid för dans. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Nilsson, J. (2012). Motoriskt lärande och motoriska lekmiljöer. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Nyberg, M., & Tidén, A. (2012). Allsidig rörelsekompetens – ett kroppsligt abc. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 1-20). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
Book / Anthology
Øksnes, M. (2019). Lekens flertydighet : barns lek i en institusjonalisert barndom (1st ed.). Cappelen Damm. ISBN: 9788202640613
Book / Anthology
Sigmundsson, H., & Pedersen, A. V. (2004). Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144029667
Book / Anthology
Reference literature
Course modules
1. Sport in society
Ljunggren, J. (2020). svenska idrottens historia (Första upplagan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127151222
Book / Anthology
2. Outdoor education 1: orienteering, swimming, and paddling
3. Humanbiology 1
Ekblom, B., & Nilsson, J. (2000). Kondition och konditionsträning (1st ed.).
Book / Anthology
4. Movement education 1: play, dance, and ball- and netgames
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.