Course Literature (Reading List)
Print
Bibliography for:
Approved 18 Dec 2024
Knowledge, Learning and Assessment (GPG2RR)
V3KNV (Spring 2025, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)
Literature
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151045
Blomström, V., & Persson, C. (2021). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152080
Course modules
1 . Knowledge and Learning
Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor (1st ed.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127121652
Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap .
Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
Kontio, J., & Lundmark, S. (Eds.). (2021). Yrkesdidaktiska dilemman (1st ed.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127828254
Liberg, C., Lundgren, U. P., & Säljö, R. (Eds.). (2020). Lärande, skola, bildning (5th ed.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827974
Rapporter och bokkapitel tillkommer (pdf) .
2 . Science and Proven Experience
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112067
Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (1st ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127788
Vetenskapliga artiklar och avhandlingar tillkommer .
3 . Assessment and Grading
Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
Jönsson, A. (2023). Lärande bedömning (6th ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151109893
Klapp, A. (2024). Bedömning, betyg och lärande (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144154947
Liberg, C., Lundgren, U. P., & Säljö, R. (Eds.). (2020). Lärande, skola, bildning (5th ed.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827974
Ämnesdidaktisk litteratur om bedömning samt aktuella styrdokument tillkommer .