Ny organisation för lärarutbildning – förslag går vidare på remiss

Idag presenterades ett förslag på ny organisation för lärarutbildningen för högskolestyrelsen. Nu fortlöper processen och förslaget skickas ut på intern remissrunda med start måndag den 17 juni.

Remissrundan pågår mellan den 17 juni och 23 augusti. Institutionerna, verksamhetsstödet, UFN och studentkåren ges möjlighet att komma med synpunkter på förslaget.

– Delaktigheten är viktig. Vi har hittills i olika skeden av processen presenterat förslaget för en referensgrupp, som tagit vidare synpunkter och tankar från medarbetarna inom de olika institutionerna, säger Maria Jansdotter Samuelsson som är tillförordnad prorektor och processägare. 

Utöver remissrundan ska en fullständig risk-och konsekvensanalys genomföras, innan styrelsen fattar slutligt beslut vid sammanträdet den 19 september. Risk-och konsekvensanalyser kommer genomföras i augusti av respektive institution. Syftet med analyserna är att identifiera eventuella risker och förebyggande åtgärder.

– Förslaget innebär förändringar och jag förstår att det väcker olika känslor. Arbetsgruppen är därför mån om att även fortsättningsvis inkludera medarbetare och arbetstagarorganisationerna, för att säkerställa så många perspektiv som möjligt i arbetet, säger Maria.

Förslaget: En matrisorganisation

Förslaget innebär en matrisorganisation, där lärarutbildningens ämnen, kurser och medarbetare finns på samtliga institutioner vilket innebär att det inte längre finns en institution med särskilt ansvar för lärarutbildning. Ett separat lärarutbildningsorgan - en lärarutbildningsnämnd - står i stället för kvalitetsansvar och samordning av lärarutbildningen. Denna nämnd ska vara företrädd i rektors ledningsråd vilket understryker lärarutbildningarnas betydelse.

Bakgrund

Bakgrunden till den genomlysning som genomförts är bland annat de slutsatser som dras i den granskningsrapport som en högskoleextern analysgrupp genomförde med anledning av det förlorade och därefter uteblivna examenstillståndet för förskollärarutbildning. Analysgruppen lyfter där fram behov av att förstärkta formerna för det övergripande ansvaret för lärarutbildningen vid högskolan, stärka programansvaret samt att ämnet pedagogiskt arbete i nuvarande form och innehållsmässigt breda omfattning bör ses över.

I uppdraget ingår inte att föreslå förändringar i lärarutbildningens innehåll, eller ta ställning till de konsolideringsplaner som samtidigt utreds av andra grupper.

Referensgruppen som deltagit i processen har bestått av kollegiala ledamöter från samtliga institutioners ledningsråd; fyra från Institutionen för lärarutbildning (ILU) och en var från övriga institutioner, samt en studentrepresentant.

 

Tidplan för arbetet
  • 3 april: Högskolestyrelsen ger rektor i uppdrag att genomföra en total översyn av lärarutbildningsområdet med syfte att ta fram en ny organsation för lärarutbildning. 
  • 8 april: Rektor beslutar om att ge tf prorektor uppdraget att sätta samman och leda en arbetsgrupp för att genomföra en genomlysning av lärarutbildningsområdet samt ta fram förslag till ny organisati­­on för lärarutbildningarna.
  • 12 april: Rektor beslutar om arbetsgruppens utformning.
  • 20 maj: Rektors ledningsråd diskuterar förslag på ny organisation för lärarutbildningarna.
  • 13 juni: Förslag till ny organisation för lärarutbildningarna presenteras för högskolestyrelsen. Förslaget ska därefter hanteras som styrelsen beslutar.
  • 17 juni – 23 augusti: Förslaget är ute på intern remissrunda inom högskolan.
  • Under augusti: Risk-och konsekvensanalyser genomförs.
  • 4 september: MBL-information ges till arbetstagarorganisationerna.
  • 10 september: MBL-information ges till arbetstagarorganisationerna.
  • 19 september: Högskolestyrelsen fattar slutligt beslut.
Senast granskad:
Senast granskad: