Processen med att tillsätta en interimistisk lärarutbildningsnämnd (I-LUN) har pågått under några veckor, där flera funktioner haft del i att föreslå och besluta ledamöter. Under rektors ledningsråd den 2 december beslutades ordförande, lärarrepresentanter och extern sakkunnig, vilket innebär att nämndens tolv ledamöter är tillsatta. Ordförande i I-LUN blir Jonas Tosteby, vicerektor utbildning.
– För att snabbt få den tillfälliga nämnden på plats så att det viktiga arbetet kan påbörjas har jag valt att utse vicerektor Jonas Tosteby till ordförande. Jonas har en djup kunskap kring utbildningsfrågor och dessutom god förståelse för lärarutbildningens villkor och utmaningar. Det är också viktigt att ordföranden är en del av rektorsfunktionen och av rektors ledningsråd, så att alla frågor kring lärarutbildningen kan ges högsta prioritet, säger rektor Jörgen Elbe.
Kompetens och erfarenhet inom lärarutbildning och lärarutbildningsrelevant forskning beaktades i sammansättningen av den interimistiska lärarutbildningsnämndens sammansättning och kommer även beaktas i den ordinarie lärarutbildningsnämndens sammansättning. Detta för att säkerställa att nämnden har den rätta sammansättningen för att strategiskt och systematiskt leda utvecklingen av lärarutbildningsområdet framåt.
Ledamöter i den interimistiska lärarutbildningsnämnden
Ledamöterna ska genom kunskap, erfarenhet och gott omdöme bidra till lärarutbildningarnas utveckling. De är i detta sammanhang inte representanter för en institution, avdelning, ett ämne eller annan gruppering. Deras uppdrag gäller till dess att en ordinarie lärarutbildningsnämnd är tillsatt, dock som längst till den 31 december 2025.
Ordförande
- Jonas Tosteby, vicerektor utbildning
Student- och doktorandrepresentanter
Studentkårens kriterier för studentrepresentanter var att de skulle ha god kunskap kring lärarutbildningen, samt god kunskap om högskolans organisation och utveckling. Följande ledamöter har utsetts av studentkåren.
- Johanna Strickert, studentrepresentant
- Åsa Kindevåg, doktorand i pedagogiskt arbete
Prefekter eller proprefekter
Efter dialog med respektive institutionsledning har prefekterna beslutat att utse följande ledamöter, där varje ledamot har valts utifrån sin goda förståelse för lärarutbildningen och högskolans organisation:
- Ewa Wäckelgård, proprefekt vid institutionen för information och teknik (IIT)
- Ingela Wiklund, prefekt vid institutionen för hälsa och välfärd (IHOV)
- Boglárka Straszer, prefekt vid institutionen för språk, litteratur och lärande (ISLL)
- Sverre Wide, t.f proprefekt vid institutionen för kultur och samhälle (IKS)
Lärarrepresentanter och extern sakkunnig
På uppdrag av rektor tog UFN fram förslag på fyra lärarrepresentanter och en extern sakkunnig till den interimistiska lärarutbildningsnämnden. UFN:s kriterier för lärarrepresentanterna var: doktorsexamen, god kännedom om lärarutbildning samt inneha funktion som är av vikt för lärarutbildningen. För gruppen av lärarrepresentanter som helhet vill UFN säkerställa senior kompetens, erfarenhet av samordning av lärarutbildningsarbete som spänner över flera institutioner, god kännedom om lärarutbildningens olika delar, god kännedom om nämndarbete.
Eftersom prefekter eller proprefekter ska ingå i nämnden säkerställs att linjeperspektiv beaktas, och arbetsgruppen föreslog därför att de som utses till lärarrepresentanter inte har haft chefsuppdrag sedan omorganisationen 2021.
Utifrån dessa kriterier föreslog UFN nedanstående fyra lärare, vilka beslutats av rektor:
- Anders Blomqvist (lektor i historia), vikarierande ämnesföreträdare i historia.
- Maria Larsson (lektor i pedagogiskt arbete), programansvarig för ämneslärarprogrammet.
- Solveig Malmsten (lektor i svenska språket), ämnesföreträdare i svenska och inriktningsansvarig för ämnet svenska i ämneslärarutbildningarna.
- Mats Tegmark (docent i engelska med didaktisk inriktning), studierektor för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
UFN föreslog nedanstående sakkunnig som beslutats av rektor:
- Petter Aasen (professor i utbildningsvetenskap vid Universitetet i Sørøst-Norge), rektor vid flera olika lärosäten i Norge och ledamot i högskolestyrelsen för Högskolan Dalarna 2019–2024.
”En nämnd behöver utskott för att kunna verka fullt ut”
Den interimistiska lärarutbildningsnämnden får i uppdrag att ta fram förslag till rektorsbeslut avseende sammansättning, tillsättning, organisatorisk placering, arbetsformer, ansvarsområde och beslutsrätter för den tillkommande ordinarie lärarutbildningsnämnden. Detta innefattar att se över arbetsordningar, delegationsordning och regler för kollegiala val så att dessa styrdokument anpassas till den nya organisationsmodellen.
Den interimistiska nämnden får även i uppdrag att ta fram förslag på former för samordning av utbildningarna inom lärarutbildningen på såväl strategisk som operativ nivå. Det kan till exempel handla om tillsättning av nödvändiga utskott, mötesformer för programansvariga, planering och uppföljning av programutbildningar med mera.
– En nämnd behöver arbetsgrupper och utskott för att kunna verka fullt ut så det är en högst angelägen fråga för den interimistiska lärarutbildningsnämnden att börja arbeta med. Utskotten behöver bemannas med personer som har god insyn i lärarutbildningen, både vad gäller forskning och utbildning, säger Jonas Tosteby, ordförande i den interimistiska lärarutbildningsnämnden (I-LUN).
Fakta: Den interimistiska lärarutbildningsnämnden (I-LUN)
Den interimistiska lärarutbildningsnämnden består av 12 ledamöter där ordförande sitter med i rektors ledningsråd. Beslut fattas kollektivt. Den interimistiska lärarutbildningsnämnden kommer vara verksam till dess att en ordinarie lärarutbildningsnämnd är tillsatt, dock som längst till den 31 december 2025.
Tillfällig nämnd innebär tillfällig organisatorisk placering
Den interimistiska lärarutbildningsnämnden är en övergångslösning och placeras därför under UFN för att säkerställa effektiv samordning under övergångsperioden.
En ordinarie lärarutbildningsnämnd kan med andra ord få en annan organisatorisk placering, vilket blir en fråga för den interimistiska lärarutbildningsnämnden att utreda.
Mer information
Du kommer framöver kunna hitta information på medarbetarwebben gällande I-LUN och dess uppdrag, mer information kommer innan årsskiftet.
Högskolan Dalarnas lärarutbildning organiseras från och med den 1 januari 2025 enligt en matrismodell med syftet att göra lärarutbildningen till hela högskolans angelägenhet. Införandet av en lärarutbildningsnämnd (LUN) ska säkerställa fortsatt hög kvalitet i Högskolan Dalarnas lärarutbildning. Nämnden är företrädd av nämndordförande i rektors ledningsråd och står för kvalitetsansvar och samordning av lärarutbildningen.
Processen med att tillsätta en ordinarie lärarutbildningsnämnd behöver mer tid än vad som är möjligt innan den nya organisationen träder i kraft. Rektor beslutade därför om att tillsätta en interimistisk lärarutbildningsnämnd tills dess att en ordinarie nämnd är på plats.
Vill du läsa mer om varför en ny lärarorganisation ska implementeras och vad det innebär? Besök gärna sidan Ny organisation för lärarutbildning för mer information.