Eximus är latin och betyder ”extraordinärt”. En utmärkt beskrivning av farkosten som byggs på Högskolan Dalarna. Att konstruera ett järnvägsfordon från grunden är svårt och utmanande. Samtidigt är det en unik möjlighet till utveckling i mekanik, elektronik och hållfasthetslära men också i att samarbeta och driva projekt.
Målet med Eximus
Målet med Eximus är att ingenjörsstudenter jobbar i ett längre projekt (7-8 månader), med en riktig budget och en fullstor verklig och avancerad produkt.
Studenterna har kontakt med underleverantörer, tillverkar, monterar, testar och förbättrar en produkten.
Det finns en definitiv deadline; farkosten skall vara klar på tävlingsdagen i Delsbo Electric. Målet är också att studenterna ska utmana ingenjörsvetenskapen och testa gränserna vad gäller modern teknik (simuleringar och 3D-teknik). De ska använda olika typer av material som keramer, höghållfast stål, aluminium legeringar och kolfiber, och nya tekniska lösningar som Li-Ion batterier, högpresterande elmotorer, lagring och styrsystem.
Eximus 7
Team Eximus 7 har deltagit och tävlat i Delsbo Electric 2022. Teamet består av studenter från maskiningenjörs-, energiingenjörs- och systemvetenskaligaprogrammen.
Eximus 6
Eximus 6 utvecklades och byggdes av två maskiningenjörsstudenter och fyra elever från Soltorgsgymnasiet och de har varit och tävlat i Delsbo Electric 2021.
Där de blev tilldelade HHK (Hudiksvall Hydrualikkluster) innovation award. Eximus 6 tävlade även i Delsbo Electric 2022, de vann tävlingen och satte nytt tävlings banrekord.
Eximus 5
Eximus 5 utvecklades och byggdes av tre studenter från IT-säkerhet-, energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även fyra elever från Soltorgsgymnasiet. Eximus 5 tog andraplatsen under Delsbo Electric 2020 samt blev tilldelade HHK (Hudiksvall Hydrualikkluster) innovation award för deras autonoma styrsystem.
Eximus 4
Eximus 4 utvecklades och byggdes av fem ingenjörsstudenter från bygg-, energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även fyra elever från Soltorgsgymnasiet. Eximus 4 vann Delsbo Electric 2019 och slog nytt världsrekord i energieffektiva transporter med en förbrukning på 61.4 Wh/person/100 km. I samband med Eximus 4 gjordes en dokumentärfilm om arbetet under en sjumånaders period. Detta filmades och producerades av studenter på medieutbildningarna vid Högskolan Dalarna.
Eximus 4 deltog även vid Delsbo Electric 2020 och även då blev det en seger. Dessutom slog Eximus IV sitt eget världrekord från 2019! Det nya världsrekordet blev 0,527 Wh/person/kilometer.
Eximus 3
Eximus 3 utvecklades och byggdes av åtta ingenjörsstudenter på energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även sex elever från solotorgsgymnasiet. Eximus 3 vann Delsbo Electric och slog världsrekord i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 63.2 Wh/person/100 km.
Eximus 2
Eximus 2 utvecklades och byggdes av sex maskiningenjörsstudenter. Eximus 2 vann Delsbo Electric 2017 och slog världsrekord i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 72.0 Wh/person/100 km.
Eximus 1
Eximus 1 byggdes och utvecklades under 2016 och 2017 av fyra ingenjörsstudenter på energi-, maskin- och materialteknik. Eximus 1 vann delsbo Electric 2016 och har Guinness World record i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 84.0 Wh/person/100 km.
Eximus historia
Det började hösten 2015 i samband med utvecklingen av nya ingenjörsprogram. Lärare på de tekniska programmen diskuterades olika typer av projekt för att utveckla studenternas förmåga att koppla ihop teori och praktik. Dessa diskussioner var inte nya. Men ambitionen var nu att faktiskt komma i mål med något ännu bättre än det som redan fanns. Gärna ihop med ett större projektarbete som sträcker över en längre tid.
Från teori till praktik
Som en pedagogisk plattform för att utveckla lärandet, så skulle detta projektarbete knyta ihop kunskapen i flera kurser och blanda olika ingenjörsdiscipliner vid Högskolan Dalarna. Samtidigt var kravet att det ska ingå en stor mängd tillverkningsarbete i projektet där studenten får ”uppleva det fysiska” av det som man tidigare teoretiserat kring. Helt enkelt att kunna bygga prototyper och koncept, och få en ännu större förståelse för verklig montering och bearbetning.
Detta skulle ge det ”lilla extra” och bidra till ”en anställningsbar ingenjör”, ännu mer än de redan välutvecklade ingenjörsprogram som finns. Att det skulle vara någon form av farkost kändes som fullt möjligt. En sådan typ av produkt skulle då också vara rolig att jobba med, vilket skulle ge ett stort mervärde. En farkost skulle även i praktiken kunna knyta ihop flera ingenjörsdiscipliner som tillsammans kunde dela med sig av sina olika kompetenser in till projektet.
Tävling blev målet
Personalen vid teknikutbildningarna kände till tävlingen Delsbo Electric – en tävling där utmaningen är att konstruera och framföra ett bemannat, batteridrivet spårgående fordon med minsta möjliga energianvändning. Till denna tävling skulle det utvecklas en batterielektrisk farkost. I december 2015 beslutades att starta projekt Eximus (latin för extraordinärt) där ingenjörsstudenter vid Högskolan Dalarna ska får möjlighet att vid sidan av sina studier, få utveckla en farkost för att tävla i Delsbo Electric.
Vill du bygga Eximus?
Har du goda studieresultat, ligger i fas med dina studier, går i årskurs 2 och läser något av Högskolan Dalarnas ingenjörsprogram? Då kan du ansöka om att få vara med i projekt Eximus. Ansökningsomgång annonseras ut i september varje år.
Du måste som Eximus-student alltid prioritera dina egna studier i ditt ingenjörsprogram framför projektet. Eximus är en bonus – men det viktiga är dina egna studier.
Som Eximus-student får du vara med om att utveckla dig själv som person och din kompetens genom att till exempel:
- Lära dig att jobba under verkliga förhållanden och bidra både på egen hand och med dina projektmedlemmar.
- Lära dig helt nya saker och få vara tekniskt nyfiken inom de områden som berör projektet.
- Få en större förståelse och kunskap för det praktiska ingenjörsarbetet.
- Lösa problem som du inte viste fanns där det heller inte finns något facit för vad som är rätt.
- Lära känna dig själv, och hur du är och fungerar under realistiska och tekniskt komplicerade förhållanden.
- Bli medie- och kommunikationstränad då det ibland blir olika typer av nyhetsreportage och utställningar inom projektet.
- Upptäcka hur roligt det går att ha samtidigt som man är en del av ett utvecklingsprojekt.
I'm Eximus – alumner
Många av de som genomfört Eximusprojektet fortsätter ha kontakt efter projektets slut och efter avklarad utbildning. En årlig träff arrangeras där Eximus-alumner träffas och diskuterar minnen och framtiden.
Våra samverkanspartners
Delsbo Electric
Eximus i media
Fler än 80 filmer och texter har publicerats om Eximus. Här kan du ta del av några av dem.
Filmer
- 5 Insane machines that will blow your mind (Youtube, januari 2017, 1 min.)
- This vehicle set the record for rail-based transport, av Futurism (augusti 2016, Youtube, 1 min.)
- Dokumentärfilm: Eximus - resan till världens mest energieffektiva farkost (Youtube, juni 2020, 18 min. 33 sek)
Texter
- Högskolan Dalarna: Maskiningejörer och gymnasieelever bygger Eximus 6
- Dalarnas Tidningar: "Med lite tur slår vi världsrekord" – studenter i Borlänge siktar högt i energisnål tävling (april 2016)
- Inhabitat USA: Swedish students design one of the world’s most energy-efficient rail-bound vehicles (maj 2016)
- Evertiq Sverige: Eximus 1 satte världsrekord (juni 2016)
- Gizmag UK: Silver machine rolls down the track to new efficiency record (juni 2016)
- Elektronik i Norden, Sverige: Världens snålaste persontåg (juni 2016)
- Notech Magazine, Spanien: Battery Powered Rail Vehicle Claims New Efficiency Record (juni 2016)
- Earth Chronicles, Ryssland: In Sweden have created a super-car (juni 2016)
- ME Racing: Students won with SSAB high strength steel (2016)
- Sveriges Radio (P4 Dalarna): Studenter i Borlänge blir världskändisar (juli 2016)
- Forte, Estland: Rootsi tudengid ehitasid maailma kõige säästlikuma raudteesõiduki (juni 2016)
- Mekanisten, sida 16: Silvermaskin på rälsen slår nytt rekord (2016)
- Mestmotor: Nytt rekord: Svenska studenter bygger snålaste fordonet (juni 2017)
- Elektronik i Norden: Studenter slaktar världsrekordet för energieffektiva fordon (maj 2017)
- Guinness World Record: Most efficient electric vehicle (railed) (juni 2016)
- Högskolan Dalarna: Bäst i världen på energieffektivitet (januari 2018)
- Elektronik i Norden: Bäst i världen på energieffektivitet (januari 2018)
- Högskolan Dalarna: Världsrekord för Eximus 3 (maj 2018)
- P4 Dalarna Instagram (maj 2018)
- Dalarnas Tidningar: Ny seger och världsrekord för Högskolan Dalarna på Dellenbanan (maj 2018)
- ME Racing: World Record for Eximus 3 (2018)
- Inhabitat USA: Students compete to design energy-efficient, battery-powered rail vehicles (juni 2018)
- Luleå Tekniska Universitet: Stark insats av studenterna i Delsbo Electric (maj 2018)
- Linköpings Universitet: LiU:s studenter vann innovationspris (juni 2018)
- Globo Channel, Brasilien: Studenti creano veicolo ferroviario a batteria che consuma pochissimo "record di tutti tempi" - video (juni 2018)