Poängsätt varje "Ja" med 1 poäng och varje "Nej" med 0 poäng. Ju högre resultat desto bättre. Använd gärna checklistan som en del i planering och utvärdering av evemanget/konferensen.
- Sker inbjudan till evenemanget/konferensen digitalt?
- Erbjuder ni möjlighet att delta digitalt?
- Berättar ni för deltagarna hur de kan bidra i hållbarhetsarbetet? (Konkretisera)
- Finns både män och kvinnor samt mångfald representerad på programmet och/eller på
scen? - Har ni undersökt om deltagarna har särskilda behov exempelvis allergier, nedsatt syn-,
hörsel- eller rörelseförmåga? - Uppmuntrar ni deltagarna att resa kollektivt? (Lägg till i inbjudan)
- Anpassar ni start och slut för evenemanget till tåg- och busstider?
- Anpassar ni så att lokalen är lätt att nå via kollektivtrafik?
- Undviker ni giveaways och presenter?
- Talargåvor - kommunicerar dessa hållbarhet
- Har ni tänkt in åtgärder för att undvika matsvinn eller ställt motsvarande krav på
leverantören av catering? (Kräv anmälan för mat) - Kommer ekologiska alternativ erbjudas vid förtäring?
- Kommer närodlade alternativ erbjudas vid förtäring?
- Kommer vegetariska och/eller veganska alternativ erbjudas vid förtäring?
- Kommer rättvisemärkta alternativ erbjudas vid förtäring?
- Om eventet arrangeras på en lokal med utskänkningstillstånd bjuder ni på alkoholfritt
alternativ eller max ett glas vin/öl? Det ska alltid finnas minst ett alkoholfritt alternativ. - Om eventet arrangeras i egen/hyrd lokal bjuder ni på max 1-2 glas alkoholfritt eller
alkoholhaltig dryck? Det ska alltid finnas minst ett alkoholfritt alternativ. (kolla regler för representation) - Har ni säkerställt att flaskvatten inte förekommer? (skriv om)
- Finns det möjlighet för besökare att källsortera avfall i synliga och tillgängliga kärl?
- Undviker ni engångsartiklar exempelvis plastmuggar och bestick?
- Ges det utrymme för pauser under evenemanget?
Senast granskad: