Ny organisation för lärarutbildning: Förslag på ämnesplaceringar revideras

Både pedagogiskt arbete 1 och 2 föreslås organisatorisk placering inom institutionen för kultur och samhälle (IKS). Det innebär att tidigare förslag om att placera pedagogiskt arbete 1 inom institutionen för språk, litteratur och lärande (ISLL) inte längre gäller.

Ämnen som idag ligger inom nuvarande ILU behöver ny organisatorisk placering inför att ny lärarutbildningsorganisation träder i kraft den 1 januari. Beslut om placeringar behöver fattas under hösten 2024 med anledning av budget- och verksamhetsplanering inför 2025.

Pedagogiskt arbete 1 och 2 föreslogs tidigare organisatorisk placering inom ISLL respektive IKS, ett förslag som nu alltså reviderats. I stället föreslås både pedagogiskt arbete 1 och 2 – inklusive forskarutbildningen – organisatoriskt placeras inom IKS. I övrigt är förslaget oförändrat.  

Varför revideras förslaget?

Verksamhetsstödet har under förslagsprocessen på ämnesplaceringar kommit fram till att en organisatorisk placering av pedagogiskt arbete 1 och 2 inom två institutioner skulle innebära ett stort administrativt arbete. Detta har vägts mot det ursprungliga skälet till att en uppdelning av ämnet föreslogs, vilket var att förenkla arbetet med ekonomi -och verksamhetsplanering för den föreslagna mottagande institutionen. I dessa avvägningar har t.f. prefekt IKS, prefekt ISLL, t.f. prefekt ILU och processägare i samråd med högskoledirektör kommit fram till att det är mer tidsbesparande att pedagogiskt arbete 1 och 2 föreslås organisatorisk placering inom samma institution.

Hur ser det reviderade förslaget ut?

Förslag till beslut ser nu ut enligt nedan.  

  • Pedagogiskt arbete 1 och 2 inklusive forskarutbildning – placeras organisatoriskt inom institutionen för kultur och samhälle (IKS) med under en övergångsperiod oförändrad fysisk placering på Campus Falun.
  • Matematikdidaktik placeras organisatoriskt inom institutionen för information och teknik (IIT) med fysisk placering på Campus Borlänge från 1 januari 2025.
  • Naturvetenskap placeras organisatorisk inom institutionen för hälsa och välfärd (IHOV), med fysisk placering på samma institution.
  • Bild placeras organisatoriskt inom institutionen för kultur och samhälle (IKS) med en oförändrad fysisk placering vid Campus Falun under en övergångsperiod.  
  • Utplaceringarna gäller från och med 2025-01-01.

Hur påverkar revideringen förslagsprocessen?

När ett förslag till beslut ändras behöver fackliga organisationer först få information om det reviderade förslaget innan det kan förhandlas. Risk-och konsekvensanalyser behöver också göras eller kompletteras inom ILU och IKS, utifrån reviderat förslag. Dessa aktiviteter medför ändringar i tidplanen för förslagsprocessen på ämnesplaceringar inom nuvarande ILU. 

30 oktober: Fackliga organisationer får på MBL-sammanträde information om reviderat förslag och har möjlighet att ge synpunkter. Tidigare skulle förhandling om ämnesplaceringar skett detta datum.

1 november:  IKS genomför risk- och konsekvensanalys utifrån reviderat förslag.

4 november:  ILU genomför en risk- och konsekvensanalys utifrån reviderat förslag. Slutligt förslag presenteras för rektors ledningsråd.

6 november: Förhandling med fackliga organisationer under extrainsatt MBL-sammanträde.

Beslut om ämnesplaceringar förväntas tas av rektor skyndsamt efter förhandling med fackliga organisationer genomförts, förutsatt att parter kommit överens. Tidigare planerat datum för beslut var den 4 november.

Varför togs beslutet att ta fram nytt förslag på organisation för lärarutbildning?

Det finns flera orsaker bakom beslutet att ta fram ett nytt förslag på ny organisation för lärarutbildning:

  • Slutsatsen av den externa granskningen efter förlorat och uteblivet examenstillstånd för förskollärarutbildning.
  • Tvärfunktionellt samarbete har inte fungerat optimalt.
  • Svårigheter att rekrytera och behålla chefer inom ILU.
  • Arbetsmiljöproblematik har identifierats och måste åtgärdas.
  • Slutsatser från forskningsgranskningen.

Den 19 september 2024 beslutade högskolestyrelsen att ny organisationsmodell för lärarutbildning ska implementeras. Beslutet syftar till att göra lärarutbildningen till hela högskolans angelägenhet och att införandet av en nämnd ska säkerställa fortsatt hög kvalitet i Högskolan Dalarnas lärarutbildning.

Mer bakgrund finns på sidan Ny organisation för lärarutbildning.

Senast granskad:
Senast granskad: