Jag valde att studera på Högskolan Dalarna för att distansutbildningen och dess upplägg tillät mig att kombinera studierna med mitt familjeliv och arbete. Trots att jag bodde långt bort var det aldrig bekymmersamt eftersom lärare och studenter fanns endast ett videosamtal bort. Jag upplevde också att Högskolan Dalarna höll en hög kompetensnivå genom hela utbildningen.
Idag arbetar jag inom kognitiv medicin i ett team som arbetar med beteendemässiga och psykiska symptom (BPSD). Nyligen tilldelades jag projektansvar för ett projekt som syftar till att utröna möjligheterna till utveckling av BPSD-registret som stöd vid tidiga symtom hos personer som bor hemma. Utbildningen bidrog till att jag rekrytterades till den här tjänsten.
Det bästa med arbetet är att jag får arbeta nära expertisen inom mitt specialistområde, och jag får ta del av de allra senaste forskningsrönen. Jag har förmånen att i en mycket kompetent organisation som sporrar mig till att anta nya utmaningar. Jag uppmuntras att forska och delta i projekt, på ett sätt som visar arbetsgivarens förtroende för min förmåga. Jag träffar patienter både i deras hem och på mottagning, och tycker mycket om den kombinationen.
Jag har nytta av utbildningen i mitt nuvarande yrke. Utbildningen gav mig kunskap som jag dels använder dagligen för egen del, dels förmedlar till vårdenheter runt om i mitt upptagningsområde. Utbildningens tydliga vetenskapliga förankring gav mig en utgångspunkt för hur jag idag refererar till forskning och teori när jag hanterar olika frågeställningar. Förenklat kan man nog säga att jag kan ge sakliga råd och säkerställa ett medvetet bemötande av personer i behov av vård eller omsorg och då särskilt inriktat på kognitiv sjukdom.
Mina tips till blivande studenter är att det aldrig är försent att studera om det är vad man vill. Har man barn behöver man naturligtvis planera hemlivet och då är distansstudier till stor hjälp. Jag upplevde att lärarna på Högskolan Dalarna var oerhört tillgängliga och genuint intresserade. Mitt tips till studenter blir därför också att ta vara på lärarnas engagemang för att lära så mycket som möjligt.