Jag heter Fredrik, kommer från Arboga och har studerat Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasiet.
Jag har alltid vetat att jag ska bli lärare. Det låter lite klyschigt kanske, för jag tror verkligen inte att lärare är ett kall utan ett yrke som alla andra. Jag älskar att lära ut och att följa elevers inlärning. Jag valde ämneskombinationen religion/historia för att jag älskar att diskutera och det är ämnen jag själv brinner för. Ärlig talat tror jag att man blir en bättre lärare om man tycker om sina ämnen. Under utbildningen har jag också lagt till ämnet svenska som andraspråk.
Jag trivdes väldigt bra med min utbildning. Vi har bara varit 4-5 personer i min kärngrupp, alltså de som läste samma ämneskombination och började samma termin, men det har inte varit något problem. Under terminerna med utbildningsvetenskaplig kärna läser studenter med olika ämneskombinationer tillsammans och då får man en bredd som ger en nya perspektiv på de egna ämnena.
Jag kände att jag var lite för gammal för att studera på campus. Eftersom jag arbetade vid sidan av studierna hade jag inte heller möjlighet att åka till campus varje dag. Att Högskolan Dalarna har nätbaserade utbildningar med höga krav på deltagande spelade väldigt stor roll för mig.
Jag engagerade mig studentfackligt. Det har varit nyttigt för mig och nu när jag har börjat arbeta heltid så känner jag mig trygg och att jag har koll på mina rättigheter. Dessutom får man träffa studenter från hela landet.
Jag vill fortsätta göra det jag gör nu, arbeta med nyanlända på något sätt.
Som lärare har man stora möjligheter att påverka människors liv. Jag, som arbetar med nyanlända, ser ju mitt jobb som aktiv integration. Vi pratar om samhället, vi jobbar med uttal och språket.
Välj något som du tror att du kommer gilla. Jag tror att det är lätt att hamna fel om man bara går efter ingångslön eller antal timmar på arbetsplatsen. Om du kan se framför dig att du ska göra samma sak i många år, då är det kanske en bra idé att välja det. Man får inte heller glömma att det går att omskola sig (byta inriktning) efter några år. Många lärare blir duktiga projektledare, programledare, rektorer etc. Man är oftast inte "fast" bara for att man valde en viss utbildning när man var 19 år.