Sport Managementprogrammet ger dig som student en utbildning i företagsekonomi med spets mot idrotten. Utbildningen vänder sig till dig som har ett intresse för idrott och eventuellt funderat på att läsa en ekonomutbildning eller annan samhällsvetenskaplig utbildning.
Idrotten har under senare decennier genomgått en snabb förändring som ställer allt större krav på ekonomisk, juridisk och samhällsanalytisk kompetens hos dem som ska leda och utveckla idrottens organisationer. Detta gäller till exempel finansieringsformer, relationen mellan organisation och aktiva, evenemangs omfattning och ekonomiska omslutning, en övergång från en ideellt baserad organisation till en professionell och/eller kommersiell organisation, etc. Idrotten får samtidigt allt större utrymme i media, blir mer kommersiell och gränsen mellan idrott och underhållning suddas alltmer ut.
Studenter berättar
"Att kombinera intresset för sport med en utbildning i ekonomi och marknadsföring var en bra och bred utbildning för framtiden"
Viktor Kristoffersson och Albin Göransson har alltid haft ett stort intresse för sport och såg en perfekt möjlighet att kombinera intresset med en utbildning inom ekonomi.
Läs hela intervjun med Viktor och Albin
Utbildningens innehåll
Under utbildningen lär sig studenterna att göra bedömningar inom det företagsekonomiska området – och i synnerhet inom idrottssektorn, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, såsom hållbar utveckling, internationalisering, jämställdhet och mångfald. Målet är att studenterna vid Sport Management efter genomgången utbildning ska ha en god bas mot arbetsområden som är väsentliga för såväl strategisk som operativ verksamhet inom företag och organisationer – med eller utan koppling mot idrotten. Sport Management präglas av att teoretiska perspektiv varvas med praktiska tillämpningar – allt för att du som student ska vara väl förberedd för kommande arbetsliv.
Programmets första år introducerar företagsekonomiämnet och tillsammans med kurser inom statsvetenskap, samhällsvetenskap och filosofi ges studenterna en bred förståelse för så väl företagsekonomi som den ideella sektorn. Under andra året läser studenterna företagsekonomi men även kurser i rättsvetenskap. Programmets tredje år ger en fördjupning inom företagsekonomins delämnesområden organisation och marknadsföring med fokus på affärs- och organisationsutveckling. Varje läsår fördjupas sport managementkunskaperna också genom kurser som behandlar den svenska idrottsrörelsen, den internationella idrotten samt sponsring. Den avslutande terminen innebär en fördjupning av de teoretiska och metodologiska kunskaperna inom företagsekonomiämnet, bland annat genom ett examensarbete.
Programmets kurser
Kurserna anges i bokstavsordning och inte i den ordning de läses.
År 1
- Civilsamhälle och demokrati i Sverige, 7,5 hp
- Ekonomistyrning A, 7,5 hp
- Etik för idrottsledare, 7,5 hp
- Introduktion till samhällsvetenskap, 7,5 hp
- Marknadsföring A, 7,5 hp
- Organisation A, 7,5 hp
- Sport Management I, 7,5 hp
- Vetenskap och metod I, 7,5 hp
År 2
- Ekonomistyrning B, 7,5 hp
- Extern redovisning A, 7,5 hp
- Handelsrättslig översiktskurs, 15 hp
- Idrottsjuridik, 7,5 hp
- Marknadsföring B, 7,5 hp
- Organisation B, 7,5 hp
- Sport Management II, 7,5 hp
År 3
- Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi, 15 hp
- Företagsekonomi C, 7,5 hp
- Hållbar företagsstrategi, 7,5 hp
- Ledning och marknadsföring i tjänsteföretag, 7,5 hp
- Organisationsförändring och ledarskap, 7,5 hp
- Sport Management III, 7,5 hp
- Vetenskap och metod II, 7,5 hp
Kontakt med arbetslivet
Du kommer genom hela utbildningen komma i kontakt med näringslivet och dess företrädare i till exempel inlämningsarbeten och vid gästföreläsningar. Genom Högskolans nära samarbete med intressenter i omvärlden säkerställs att utbildningens upplägg och innehåll ständigt är aktuell och relevant.
Sport Managementprogrammet får regelbundet in förfrågningar om studenterna vill delta vid olika praktiktillfällen som evenemang och i föreningar. Detta är inget som ingår i utbildningen och det ger inga högskolepoäng, men däremot ger det en erfarenhet och framför allt en bra möjlighet att etablera kontakter!
Vad blir du efter utbildningen?
Efter avklarad utbildning kan du arbeta inom många områden då du erhåller en examen i företagsekonomi. Till exempel kan du arbeta som verksamhetschef, marknadsförare eller sponsringsansvarig inom en idrottsförening eller någon annan av idrottens organisationer, som ekonom i allmänhet eller mer specifikt med inriktning mot sponsring och evenemang vid ett traditionellt företag.
Studera utomlands
Vi erbjuder dig möjlighet att studera vid ett av våra partneruniversitet eller hitta en praktikplats som en del av Erasmusprogrammet. En eller två terminer som utbytesstudent eller 2-12 månaders praktik inom EU är meriter som många arbetsgivare välkomnar.
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Idrotten är en central del i det moderna samhället och det krävs en hög kompetens för att idrottens organisationer ska kunna ledas och utvecklas. Flera av studenterna som valt utbildningen ser också kombinationen av ekonomi och idrott som en växande bransch där allt fler arbetsmöjligheter kommer.
Examen
Filosofie kandidatexamen, huvudområde: Företagsekonomi.
Studera vidare
Du har möjlighet att läsa ett fjärde år och därigenom erhålla en Magisterexamen i företagsekonomi.
Vad betyder forskning för min utbildning?
Flera av Högskolan Dalarnas lärare är forskare och även du som student kan arbeta nära forskare i flera forskningsprojekt. Vi bedriver forskning för att ta fram ny kunskap för att hitta nya lösningar på stora samhällsproblem. Denna kunskap förs sedan vidare ut i utbildningarna för att se till att utbildningarna håller hög kvalitet.