Forskargrupp: Utbildningshistoria

Forskargruppen för utbildningshistoria samlar forskare, lärarutbildare, doktorander och magisterstuderande med intresse för utbildningshistoriska frågor.

Svartvitt fotogrupp unga människor sitter och står uppställda
Folkskoleklass tillsammans med läraren, Karl Sjöholm, vid Lövsta bruk tidigt 1900-tal.

Om forskargruppen

Utbildningshistoria är ett mångvetenskapligt forskningsfält som samlar forskare från många olika discipliner, exempelvis ekonomisk historia, pedagogik, sociologi, litteraturvetenskap, pedagogiskt arbete, etnologi, historia, idé- och lärdomshistoria, samt religionsvetenskap. Fältet sträcker sig kronologiskt från antiken till vår samtid. I fokus för studierna finns bland annat samhällsinstitutionernas framväxt och utveckling, materiella aspekter av kunskapsförmedling, samt forskning om ekonomiska och politiska aspekter av utbildning. Forskningsfältet rymmer alla delar av utbildningsväsendet: förskolan, skolan, vuxenutbildningen, universitet, folkbildningen, internat- och privatundervisning. Studierna bidrar med fördjupande perspektiv och nyanserad förståelse för såväl pedagogik som för den aktuella politiska och pedagogiska debatten.

Vid Högskolan Dalarna finns ett antal forskare som på skilda sätt knyter an till det utbildningshistoriska fältet. Här bedrivs både intressanta studier av Dalarnas lokala utbildningshistoria, och forskning om utbildningens ekonomiska historia i nationellt och internationellt perspektiv. Det är en tvärvetenskaplig grupp av forskare med en bred samlad kompetens inom fältet. Tillsammans granskar och diskuterar vi vetenskapliga artiklar inom området samt arbetar kritiskt med metodologiska och teoretiska frågor inom pågående arbeten.

I den utbildningshistoriska forskargruppen utforskas även de historiska dimensionerna av lärarutbildningens praktikfokus. På kritisk distans från ensidig nutidsorientering utgår vi från att äldre sätt att undervisa och lära bör bedömas utifrån sina egna historiska förutsättningar. Därmed kan vi frilägga erfarenheter till nytta även för samtiden. Miljön har under senare år varit representerad vid både nationella och internationella konferenser i utbildningshistoria.

Utbildningshistoria är en central del av innehållet i många utbildningsprogram, exempelvis förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet, ämneslärarprogrammet - båda inriktningarna, yrkeslärarprogrammet, magisterprogram i pedagogiskt arbete, samt forskarutbildningar i flera ämnen. I lärarutbildningarna är ämnesinnehållet kopplat till specifika examensmål om skolväsendets historia och forskare inom utbildningshistoria undervisar om sina studier i flera av Högskolan Dalarnas utbildningsprogram.

Forskningsprojekt

History of Education in the Nordics

Perioden 2024–2025 deltar forskare från Högskolan Dalarna i projektet History of Education in the Nordics. Projektet handlar om den starka utveckling som forskningsfältet utbildningshistoria har genomgått de senaste 20 åren och om förutsättningarna för densamma. I projektet behandlas såväl enskilda forskningsmiljöer, som samverkan mellan lärosäten och miljöer.

Projektet är ett samarbete mellan forskare vid Stockholms universitet, Uppsala universitet, Umeå universitet, Örebro universitet, Linköping universitet, Karlstad universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Helsingfors universitet, Universitetet i Sørøst-Norge, samt University of Groningen. I projektet sker även samverkan med exempelvis Selskabet for Dansk Skolehistorie och årsboken Uddannelseshistorie, Dansk Skolemuseum och det virtuelle skolemuseum, Finnish Society for the History of Education, samt Svenska utbildningshistoriska föreningen i Finland.

Docent Utbildningsvetenskap inriktning pedagogiskt arbete

Falu folkskoleseminarium

Perioden 2021–2023 har forskare från Högskolan Dalarna formerat sig kring en studie av lärarutbildningens långa historia i Falun. I antologiprojektet Högskolan Dalarna och folkskoleseminariets historia riktas fokus mot en rad tidigare outforskade aspekter av hur seminarietraditionen, i ett specifikt lokalsamhälle, etableras och förändras under olika tidsperioder. I en mening sammanfaller dessa nära på hundrafemtio år av lärarutbildning i Falun därmed också med framväxten av det moderna Sverige. I projektet deltar även forskare från Umeå universitet.

Juvas Marianne Liljas
Docent pedagogiskt arbete
Senast granskad:

Ledare för forskargruppen

Madeleine Michaëlsson
Docent Utbildningsvetenskap inriktning pedagogiskt arbete
Senast granskad: