Kunskap och förståelse
– visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga
metoder inom området.
Färdighet och förmåga
– visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
– visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.
Efter genomförd utbildning ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
– såväl muntligt som skriftligt redovisa kunskaper om aktuella förändringar i mediebranschens produktionsvillkor, särskilt vad gäller den audiovisuella teknologins påverkan
– såväl muntligt som skriftligt visa kritisk förståelse om audiovisuella produktioners kommunikativa möjligheter
– såväl muntligt som skriftligt visa för yrkesområdet relevanta kunskaper i elektronik samt datateknik
Färdighet och förmåga
– såväl muntligt som skriftligt kunna redogöra för hur en given utrustning kan användas på ett självständigt sätt i ett produktionsmoment genom att beskriva möjligheter, begränsningar samt lämpligt arbetssätt
– initiera, planera, leda, genomföra och redovisa audiovisuella produktioner inom flera komplexa och specialiserade tillämpningsområden
– beskriva och analysera audiovisuella produktioner teknologiskt, estetiskt och kontextuellt
– initiera, planera, genomföra och i uppsatsform redovisa ett vetenskapligt mindre arbete inom huvudområdet
– självständigt utföra en kritisk granskning av ett vetenskapligt mindre arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– självständigt värdera audiovisuella produktioner utifrån kännedom om genrekonventioner och kunna kommunicera sina bedömningar med både specialister och icke-specialister
– i ord och handling visa en medvetenhet om etiska principer i samband med audiovisuell produktion
– utvärdera sitt eget lärande inom området audiovisuell produktion och identifiera behovet av ny kunskap för fortsatt lärande
Termin 1: Audiovisuell produktion, grund
Introduktion till audiovisuell produktion. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Ljud- och musikskapande till rörliga bilder. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Bildkomponerande 1. Bildproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Audiovisuell representation 1. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Termin 2: Audiovisuell produktion, fortsättning
Bildkomponerande 2. Bildproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Inspelning och ljudläggning till rörliga bilder. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Analys av audiovisuella produktioner. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Uppsats. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Termin 3: Audiovisuell artist
Estetiska strategier i audiovisuell produktion. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Audiovisuella installationer för publika miljöer. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Audiovisuell representation 2. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Creative VJ. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Termin 4: Audiovisuell kommunikation
Kommunikationsteorier. Media- och kommunikationsvetenskap. G1 nivå. 7,5 hp
Planerad kommunikation. Media- och kommunikationsvetenskap. G1 nivå. 7,5 hp
Audiovisuell kommunikation. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Uppsats. Ljud- och musikproduktion. G1 nivå. 7,5 hp
Termin 5: Audiovisuell produktion, fördjupning 30 hp
Vetenskaplig teori och metod. Ljud- och musikproduktion. G2 nivå. 7,5 hp
Individuellt vald fördjupning. Ljud- och musikproduktion. G2 nivå. 7,5 hp