Utbildningsplan

Magisterprogram i Audiovisuella studier60 högskolepoäng

Programkod
KAVPA
Programansvarig
Daniel Fredriksson
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2024-08-20.
Gäller fr.o.m. HT 2024.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 9 §:


Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:


Kunskap och förståelse

För magisterexamen skall studenten
· visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
· visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För magisterexamen skall studenten
· visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
· visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
· visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
· visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För magisterexamen skall studenten
· visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
· visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
· visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

 

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmets kärna är att studera ljud och bild i samverkan. Det kan med ett gemensamt begrepp kallas för audiovisualitet. Programmets upplägg syftar till att genom såväl föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och egen produktion och gestaltning stimulera den studerandes reflektion kring olika kunskapsformer och teoribildningar av relevans för det audiovisuella området. Ett pragmatiskt tillämpat designbegrepp är centralt liksom den komplexa integrationen mellan vetenskap och konst, beprövad erfarenhet och gestaltande.

Programmets progression är att stegvis gå från mer generella perspektiv på audiovisuell gestaltning och produktion till mer specifika och komplexa vetenskapliga problematiseringar och genomförande av ett examensarbete. Utforskande perspektiv finns med i samtliga kurser, och praktisk kunskap om audiovisuella processer, verktyg och metoder utvecklas under programmets gång. Studenterna fördjupar både sin teoretiska och praktiska kunskap om audiovisuell gestaltning och produktion genom egna val av tematiseringar och specialiseringar som innefattar fördjupade litteraturstudier, vetenskapliga teori- och metodstudier, gestaltningsövningar och utforskande experiment. Det avslutande examensarbetet innefattar både en vetenskaplig text och ett gestaltande projekt.

Programmet består av fem kurser. En kurs utforskar kunskapsproduktion genom audiovisuell gestaltning, och tillämpar pragmatiskt metoder hämtade från designforskningstraditionen. En annan kurs är mer orienterad mot de audiovisuella produktionsprocessernas verktyg och metoder, vilka undersöks genom litteraturstudier, kunskapssökning och egna laborationer och experiment. De två förstnämnda kurserna utgör halva utbildningstiden, och har båda gestaltande inslag. En kurs ägnas åt att fördjupa teoretiska och metodologiska frågor. Som förberedelse inför examensarbetet ägnar sig studenterna i en annan kurs åt litteraturstudier och att tydligare beskriva sitt tilltänkta examensarbete. Programmet avslutas med examensarbetet som består av en utforskande tillämpning eller en färdigställd produktion samt av ett vetenskapligt uppsatsarbete som relaterar till gestaltningen.

3. Programmets kurser

Audiovisuella produktionsprocesser, 15 hp
Audiovisuella studier: Kunskapsproduktion genom gestaltning, 15 hp
Introduktion till magisterexamensarbete i Audiovisuella studier, 7,5 hp
Magisterexamensarbete i Audiovisuella studier 15 hp
Vetenskaplig teori och metod i Audiovisuella studier, 7,5 hp

Samtliga kurser är på avancerad nivå och ingår i huvudområdet Audiovisuella studier.

4. Examensbenämning

Filosofie magisterexamen, huvudområde: Audiovisuella studier (Degree of Master of Arts [60 credits], Main Field of Study: Audiovisual Studies)

5. Behörighet

  • Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.

6. Summary in English

This programme focuses on the interaction between sound and image, which can be termed audiovisuality.
The program focuses on the interaction of sound and image, known as audiovisuality. It aims to stimulate students’ reflection on knowledge and theories in the audiovisual field through lectures, seminars, literature studies, and personal projects, emphasizing pragmatic design and the integration of science and art. The program progresses from general perspectives on audiovisual design and production to specific scientific problematizations and the execution of a thesis, while maintaining exploratory perspectives throughout all the courses. The courses are interconnected through students’ choices of themes and specializations, encompassing in-depth literature studies, scientific theory and method studies, as well as design exercises and exploratory experiments. The final thesis includes both a scientific text and a creative project. The program consists of five courses, with one focusing on knowledge production through audiovisual design, employing methods from the design research tradition. Another course explores tools and methods of audiovisual production through literature studies, knowledge acquisition, and practical experiments. These two courses make up half of the program’s duration and both include creative elements. Another course delves into theoretical and methodological questions, while yet another prepares students for their thesis by focusing on literature studies and clarifying their proposed thesis work. The program concludes with the thesis, which includes an exploratory application or a completed production and a scientific essay related to the design.

7. Övrigt

Då undervisningen ges på svenska så förutsätts goda kunskaper i svenska. Även engelsk litteratur kan förekomma.