Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten
För ämneslärarexamen ska studenten också
Färdigheter och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
Programmet leder fram till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 vilken avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. Programmet är arbetsintegrerat vilket innebär att utbildningsmoment genomförs inom ramen för egen anställning enligt nedan.
För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 ska utbildningen omfatta ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 165 högskolepoäng i två undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 90 högskolepoäng i det ena ämnet och för det andra ämnet krävs 60 högskolepoäng.
Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) utgörs av kurser i pedagogiskt arbete om 60 högskolepoäng och arbetsintegrerad verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om 30 högskolepoäng. Pedagogiskt arbete fokuserar på den pedagogiska yrkesverksamhetens praktik och teori. Ämnet är således mångvetenskapligt och integrerar teorier och metoder från olika forskningsfält där den pedagogiska yrkesverksamheten står i centrum.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och genomförs löpande och integrerat inom ramen för egen anställning vilken ska genomföras inom relevant verksamhet och inom utbildningens ingående ämnen. Detta innebär att den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i samtliga undervisningsämnen som ingår i examen men att detta inte sker i form av särskilda kurser utan löpande inom egen anställning. De praktiska momenten integreras med ämnesdidaktiska studier men också med UVK-kursernas innehåll för att skapa goda förutsättningar för den studerande att successivt utveckla förmågan att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin ämnesundervisning.
Den verksamhetsförlagda utbildningen har en progression där den studerande förväntas visa allt större grad av självständighet i det pedagogiska arbetet, vilket synliggörs genom att de första två prövningarna av verksamhetsförlagd utbildning ligger på grundnivå medan den avslutande förläggs på avancerad nivå. Den studerandes kunskaper och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning är också av betydelse för valet av ämnesdidaktiskt problemområde som studeras inom de självständiga arbetena (examensarbeten). Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den pågående yrkesutövningen och omfatta följande:
För ämneslärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett av de ämnen som studeras inom utbildningen.
Programmets struktur 240 hp (90+60)
T1: Matematik + UVK
T2: Idrott och hälsa + UVK + VFU
T3: Matematik + UVK
T4: Idrott och hälsa + UVK
T5: Matematik + UVK + VFU
T6: Idrott och hälsa + UVK
T7: Matematik + VFU
T8: Idrott och hälsa + UVK + VFU
T9: Examensarbete i matematik eller idrott och hälsa + UVK
T10: Examensarbete i samma ämne som under termin 9 + UVK
År 1
Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 1)
Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 1)
Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)
År 2
Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 2)
Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 2)
Specialpedagogik och ett läraruppdrag i förändring för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp (UVK)
Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp (UVK)
År 3
Bedömning och betygssättning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)
Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 3)
Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 3)
Sociala relationer, konflikter och makt för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Verksamhetsförlagd utbildning 2 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)
År 4
Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 4)
Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 4)
Verksamhetsförlagd utbildning 3 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 15 hp, avancerad nivå (VFU)
Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)
År 5
Examensarbete i matematik för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9 alternativt Examensarbete i idrott och hälsa för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9
Utvärdering och utvecklingsarbete för ämneslärare årskurs 7–9 – AIL, 7,5 hp (UVK)