Utbildningsplan

Ämneslärarprogrammet årskurs 7-9 arbetsintegrerad utbildning med inriktning matematik och idrott och hälsa240 högskolepoäng

Programkod
L7I9A
Programansvarig
Helen Sterner
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2025-02-12.
Gäller fr.o.m. HT 2025.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten

  • visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten också

  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
  • visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
  • visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdigheter och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
  • visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

-

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmet leder fram till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 vilken avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. Programmet är arbetsintegrerat vilket innebär att utbildningsmoment genomförs inom ramen för egen anställning enligt nedan. För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 ska utbildningen omfatta ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 165 högskolepoäng i två undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 90 högskolepoäng i det ena ämnet och för det andra ämnet krävs 60 högskolepoäng.

Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) utgörs av kurser i pedagogiskt arbete om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng. Pedagogiskt arbete fokuserar på den pedagogiska yrkesverksamhetens praktik och teori. Ämnet är således mångvetenskapligt och integrerar teorier och metoder från olika forskningsfält där den pedagogiska yrkesverksamheten står i centrum.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och genomförs löpande och integrerat inom ramen för egen anställning vilken ska genomföras inom relevant verksamhet och inom utbildningens ingående ämnen. Detta innebär att den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i samtliga undervisningsämnen som ingår i examen men att detta inte sker i form av särskilda kurser utan löpande inom egen anställning. De praktiska momenten integreras med ämnesdidaktiska studier men också med UVK-kursernas innehåll för att skapa goda förutsättningar för den studerande att successivt utveckla förmågan att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin ämnesundervisning.

Den verksamhetsförlagda utbildningen har en progression där den studerande förväntas visa allt större grad av självständighet i det pedagogiska arbetet, vilket synliggörs genom att de första två prövningarna av verksamhetsförlagd utbildning ligger på grundnivå medan den avslutande förläggs på avancerad nivå. Den studerandes kunskaper och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning är också av betydelse för valet av ämnesdidaktiskt problemområde som studeras inom de självständiga arbetena (examensarbeten). Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den pågående yrkesutövningen och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • bedömning och betygsättning för arbete som lärare, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett av de ämnen som studeras inom utbildningen.

Programmets struktur 240 hp (90+60)
T1: Ämne 1 + UVK
T2: Ämne 1 + UVK
T3: Ämne 2 + UVK
T4: Ämne 2 + VFU
T5: Ämne 1 + UVK
T6: Ämne 1 + VFU
T7: Ämne 2 + UVK
T8: Ämne 2 + UVK
T9: UVK + VFU
T10: Examensarbete + UVK
T11: Examensarbete

3. Programmets kurser

Inom utbildningen ingår följande obligatoriska kurser:

År 1
Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp, grundnivå

År 2
Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp, grundnivå
Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)

År 3
Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp, grundnivå
Specialpedagogik och ett läraruppdrag i förändring för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Verksamhetsförlagd utbildning 2 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)

År 4
Bedömning och betygssättning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)
Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp, grundnivå
Sociala relationer, konflikter och makt för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)

År 5
Examensarbete i idrott och hälsa för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9, 15 hp, avancerad nivå, alternativt
Examensarbete i matematik för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9, 15 hp, avancerad nivå
Utvärdering och utvecklingsarbete för ämneslärare årskurs 7–9 – AIL, 7,5 hp , avancerad nivå (UVK)
Verksamhetsförlagd utbildning 3 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 15 hp, avancerad nivå (VFU)
Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)

År 6
Examensarbete i idrott och hälsa för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9, 15 hp, avancerad nivå, alternativt
Examensarbete i matematik för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9, 15 hp, avancerad nivå

4. Examensbenämning

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 (Degree of Master of Science in Secondary Education), omfattande 240 högskolepoäng.

5. Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Idrott och hälsa 1, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2 och Matematik 4 eller Matematik D. Dessutom krävs intyg som styrker anställning som lärare eller läraraspirant i skolväsendet inom den skolform, åldersgrupp och i den ämneskombination som utbildningen avser.

6. Summary in English

-

7. Övrigt

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs inom ramen för egen, för utbildningen relevant, tjänst. Under VFU ska studenten följa de överenskommelser och styrdokument som finns vid högskolan och de som finns för den organisation där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs. Det kan exempelvis innebära att högskolan kan behöva göra undantag från platsgarantin på programmet vad gäller VFU, att utdrag ur belastningsregistret krävs samt att det finns reglerat vad som händer om en student får sin VFU avbruten. Mer information om detta finns på programmets webbsida, i lärplattform samt i respektive kursplan.