Utbildningsplan

Masterprogram i hållbarhet och turism120 högskolepoäng

Programkod
SMHTA
Programansvarig
Ioanna Farsari
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2024-09-18.
Gäller fr.o.m. HT 2024.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 9 §:

Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse

För Masterexamen skall studenten:

• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och avsevärt fördjupad kunskap inom särskilda områden, liksom insikt i aktuell forskning och pågående strategiskt utvecklingsarbete och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För Masterexamen skall studenten:

• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
• visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar liksom att bidra till utvecklingen av ny kunskap samt att utvärdera detta arbete
• visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, både nationellt och internationellt, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För Masterexamen skall studenten:

• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Efter avslutad utbildning skall studenten kunna visa:

Kunskap och förståelse

• visa fördjupade kunskaper om teoribildning och forskningsläge inom turismvetenskap och hållbar utveckling av platser och destinationer
• visa förmåga att kritiskt och självständigt reflektera kring hållbarhetsfrågornas komplexitet och knyta aktuell forskning till specifika kontexter

Färdighet och förmåga

• visa förmåga att kritiskt förhålla sig till och skriftligt såväl som muntligt kunna redogöra för aktuella samhällsfrågor ur ett turismvetenskapligt perspektiv
• visa förmåga att formulera teoretiskt och metodologiskt grundade vetenskapliga frågeställningar
• visa förmåga att samla in, bearbeta, analysera och presentera ett empiriskt material samt knyta detta till relevanta begrepp och teorier i form av ett examensarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• visa förmåga att kritiskt analysera förutsättningar för och konsekvenser av olika strategier för hållbar utveckling av platser och turistdestinationer

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmet ger studenter möjlighet att utforska flera dimensioner av hållbarhet och turism. Hållbarhet är en central dimension i alla kurser, vilket uppmanar studenter att reflektera kring sociala, kulturella, ekonomiska och miljömässiga aspekter av turism och platsutveckling i såväl global som lokal kontext. Styrning och planering av destinationer är integrerat i begreppet hållbar destinationsutveckling och studenter guidas under programmets gång för att självständigt kunna utveckla en kritisk förståelse av dessa processer i olika kontexter. Hållbar utveckling studeras från ett helhetsperspektiv, där olika värdesystem och intressen integreras, liksom skilda kontexters förutsättningar och utmaningar.

Studenter utvecklar under programmet sina förmågor att kritiskt reflektera kring hållbarhetsfrågornas komplexitet och knyta aktuell forskning till olika praktiska sammanhang. Studenter ges också möjlighet att reflektera över sitt eget lärande och sin kommande yrkesroll inom såväl turismnäringen som samhället i stort. Studenter ges också möjlighet att träna sin förmåga att självständigt utveckla forskningsfrågor och genomföra forskning inom ramen för sina studier.

Programmets första termin innehåller fyra forskningsanknutna kurser. Temat för dessa kurser är olika perspektiv på platsers och destinationers utveckling. En av kurserna har ett särskilt fokus på hållbarhet och destinationsutveckling medan de övriga tre kurserna utforskar hållbarhetsfrågor utifrån olika aspekter av turism och destinationsutveckling, såsom evenemang, kultur- och naturresurser samt platsmarknadsföring, samtlig i nära anknytning till aktuell forskning inom respektive tema.

Andra terminen utgörs av en kurs i vetenskaplig metod och turismvetenskaplig ämnesteori för att studenter ska kunna utveckla en bred och djup förståelse för forskningsproblem och forskningsetik samt få insikt och träning i olika forskningsmetoder. Den andra halvan av terminen kan studenterna välja att läsa en projektbaserad kurs i samverkan med aktörer i näringsliv och samhälle, där aktuella fall kopplat till hållbarhetsfrågor i företag och organisationer analyseras och knyts till aktuellt kunskapsläge. Alternativt läser studenterna under samma period en examensarbetskurs som ger de som så önskar en utgång med ett examensarbete för magisterexamen om 15hp.

Den tredje terminen har studenterna möjlighet att välja valfria kurser om 30hp. Denna termin ger möjlighet till breddning och en fördjupning inom ett valfritt urval aspekter av hållbarhet och turism. Ett antal valfria kurser om 30 hp erbjuds studenterna vid Högskolan Dalarna, där fokus ligger på fördjupning inom hållbarhet och resiliens, social hållbarhet kopplat till företag samt fördjupning inom olika aktuella turismvetenskapliga forskningsteman. Denna termin innebär också en möjlighet för studenter att åka på en utbytestermin inom ERASMUS, eller att ta kurser efter eget intresse vid andra lärosäten för att bredda sina kunskaper inom området.

Under den fjärde terminen skriver studenterna ett examensarbete i turismvetenskap om 30 hp. Här fördjupas de teoretiska kunskaperna och omsätts i praktiken genom att studenten självständigt identifierar frågeställningar och använder sig av vetenskaplig metod för att lösa och redovisa en forskningsuppgift.

3. Programmets kurser

Läsår 1

Termin 1

• Hållbar destinationsutveckling, 7,5 hp *
• Management och tolkning av kulturarv, 7,5 hp *
• Evenemangsturism - planering, marknadsföring, utvärdering, 7,5 hp *
• Marknadsföring av platser och destinationer, 7,5 hp *

Termin 2

• Teori och forskningsmetoder, 15 hp *
• Projektarbete i Turismvetenskap, 15 hp *
Eller Examensarbete för Magisterexamen i Turismvetenskap, 15 hp *

Läsår 2

Termin 3

Studenterna väljer valfria kurser, i valfritt ämne nationellt eller internationellt, i enlighet med eget intresse och i samråd med programansvarig. Ett antal valfria kurser om 30 hp kommer att erbjudas studenterna vid Högskolan Dalarna. Kursutbudet kan variera från termin till termin

Termin 4

• Examensarbete för masterexamen i turismvetenskap, 30 hp *

4. Examensbenämning

Filosofie masterexamen, huvudområde: Turismvetenskap.

5. Behörighet

  • Filosofie kandidatexamen med huvudområde inom samhällsvetenskapligt område samt Engelska 6

6. Summary in English

7. Övrigt

För antagning till programmets kurser krävs att behörigheten till respektive kurs uppfylls av studenten.

För att programmets namn ska anges i examensbeviset ska samtliga kurser med asterisk vara slutförda med godkänt resultat.