Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Efter avslutad utbildning ska studenten förutom det som anges och regleras i högskolelagen och högskoleförordningen ha uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
- visa kunskaper om metoder, modeller och arbetssätt som tillämpas inom det tvärvetenskapliga området industriell ekonomi,
- visa förståelse för hur kvalitetsarbete, driftssäkerhet och logistik har betydelse för industriföretagets produktion och ekonomi,
- visa kunskaper om modeller avseende organisering, kalkylering, redovisning och verksamhetsstyrning,
- visa förståelse för möjligheter att förbättra resursutnyttjandet genom samordning av aktiviteter mellan aktörer i försörjningskedjan.
Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera, formulera och hantera frågeställningar inom industriell ekonomi samt visa färdigheter att utvärdera lösningar på dessa frågeställningar,
- identifiera och lösa problem inom ämnet och inom givna tidsramar genom omfattande informationsinsamling, analys, utformning av lösningsförslag, utvärdering och genomförande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera industriella processer och flöden ur ett helhetsperspektiv med hänsyn till olika hållbarhetsaspekter såsom lönsamhet, miljö och etik,
- söka, värdera och ta ställning till fakta om olika aspekter rörande industriell ekonomi.
Utbildningen fokuserar på olika aspekter av styrning av industriföretagets verksamheter. På övergripande nivå handlar detta bland annat om företagsutveckling, ledarskap och lönsamhet där projektarbete, resursoptimering och processförbättring är genomgående inslag.
Programmets innehåll omfattar hela förädlingskedjan från idéformulering, produkt- och tjänsteutveckling, resursanskaffning och produktion, med kvalitetssäkring, processtyrning, drift och underhåll, fram till marknadsföring, distribution och återbruk.
Utbildningen inleds första året med grundläggande kurser inom ämnesområdet industriell ekonomi och närliggande ämnen för att skapa förståelse för industriföretagets förutsättningar. För att stödja ett vetenskapligt arbetssätt ingår kunskaper i vetenskaplig metod.
Under andra året sker en progression genom att kunskaperna fördjupas och tillämpas inom industriell verksamhetsutveckling. En kurs i statistisk analys skapar en bas för fördjupad analys och problemlösning inom ämnesområdet. Kunskaper vävs samman genom projekt och problemlösning med innovation och hållbarhet som centrala ledord.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 7,5 högskolepoäng. Examensarbetet ska utgöra en fördjupning som bygger på de kunskaper och färdigheter studenten har inhämtat under utbildningen.
År 1
Forskningsmetodik, 7,5 hp
Industriell ekonomi – grundläggande kurs, 7,5 hp
Industriell ekonomi – organisation och ledarskap, 7,5 hp
Industriell ekonomi - verksamhetsstyrning 7,5 hp
Industriell marknadsföring, 7,5 hp
Industriella affärsprocesser, 7,5 hp
Introduktion till produktionsteknik med mätteknik, 7,5 hp
Projektledning I, 7,5 hp
År 2
Cirkulär ekonomi och hållbar utveckling, 7,5 hp
Examensarbete för Högskoleexamen i Industriell ekonomi, 7,5 hp
Industriell ekonomi - logistik och Supply Chain Management, 7,5 hp
Industriell ekonomi – underhåll och kvalitet, 7,5 hp
Innovation, 7,5 hp
Lean, 7,5 hp
Statistisk analys, 7,5 hp
Verksamhetsutveckling, 7,5 hp