Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
Omfattning
Högskoleexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer.
Mål
Kunskap och förståelse
För högskoleexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För högskoleexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen skall studenten
Självständigt arbete (examensarbete)
För högskoleexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom huvudområdet för utbildningen.
Övrigt
För högskoleexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Kunskap och förståelse
För högskoleexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För högskoleexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen skall studenten
Programmet baseras på ett processinriktat arbetssätt för konstruktionsarbete, fokuserat på funktion och lönsamhet. Programmets grundtankar och ledord är problemlösning, hållbar utveckling och affärsmässighet från ett konstruktionsperspektiv. Programmet har ett inslag av engelska för att utveckla förmågan att verka i en internationell miljö.
Under programmet sker en succesiv utveckling av färdigheterna att skapa konstruktioner som motsvarar de uppsatta målen, från de teoretiska grunderna inom enskilda ämnen till den sammansatta situation som konstruktion av en komplett produkt innebär.
Det första året ger grundläggande kunskaper för konstruktionsarbete, dels i form av teoretiska kurser som Matematik för konstruktionstekniker och Introduktion till mekanik och hållfasthetslära. Dels i form av praktiska kurser som 3D CAD. Dessutom skapas förståelse för produktutveckling och miljön där produkterna ska produceras.
Det andra året innehåller framförallt tillämpade kurser för ett effektivt konstruktionsarbete. Programmet avslutas med ett examensarbete omfattande 7,5 högskolepoäng. Examensarbetet utgör en fördjupning som bygger på de kunskaper och färdigheter studenten har inhämtat under utbildningen.
Under programmet sker en utveckling av förmågan att: samarbeta, se helheten, beakta lönsamhet, kommunicera, använda ett systematiskt angreppssätt och bedöma hållbarhetsaspekter. Det senare ingår som del i kurserna Kvalitetsteknik för konstruktionstekniker, Konstruktionsteknik för konstruktionstekniker och Materialval.
År 1
Introduktion till produktutveckling 4hp
Matematik för konstruktionstekniker 7,5 hp
Fysik för konstruktionstekniker 3,5 hp
Industriell Ekonomi med kalkylering 7,5hp
Introduktion till mekanik och hållfasthetslära 7,5hp
3D CAD 7,5hp
Hydraulik och Pneumatik 7,5 hp
Maskinelement för konstruktionstekniker 7,5 hp
Tillverkningsteknik 7,5hp
År 2
FEM för konstruktionstekniker 7,5 hp
Grundläggande materiallära 7,5hp
CAD/CAM 7,5hp
Konstruktionsteknik 4 hp
Teknisk engelska 3,5 hp
Kvalitetsteknik för konstruktionstekniker 7,5 hp
Konstruktionsprojekt för konstruktionstekniker 7,5hp
Introduktion till tribologi 3,5hp
Materialval 4hp
Examensarbete för konstruktionstekniker 7,5 hp
For a Higher Education Diploma with specialization in Design Engineering the student shall:
Knowledge and understanding
Competence and skills
Judgment and approach