Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas,
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse om tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap inom idrott och fysisk aktivitet på individ och gruppnivå med hänsyn till ålder, kön, sociala förhållanden och aktivitetsnivå.
- visa förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera processer relaterade till utövande av idrott och fysisk aktivitet.
- visa bedömnings- och handlingskompetens i tränarskapet inom idrott och fysisk aktivitet
- visa färdighet att instruera samt analysera rörelser och övningar inom idrott och fysisk aktivitet.
- visa förmåga och färdighet att kommunicera träning och tränarskap samt idrotts- och hälsovetenskaplig kunskap på individ, grupp- och samhällsnivå
- visa förmåga och färdighet att genomföra entreprenörs- och innovationsprojekt inom området idrott och fysisk aktivitet
- visa förmåga att identifiera, formulera och diskutera vetenskapliga problem, och frågeställningar samt förmåga att söka, samla, värdera, kritiskt tolka och dokumentera information inom tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap.
- visa förmåga att utöva ett hållbart tränarskap inom idrott och fysisk aktivitet på ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt plan.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av praktiska såväl som teoretiska kunskaper inom området idrotts- och hälsovetenskap
- visa förmåga att värdera och analysera påverkansprocesser relaterade till idrott och fysisk aktivitet på individ, grupp- och samhällsnivå.
Samtliga kurser ingår inom huvudområdet idrotts- och hälsovetenskap.
Termin 1
Tränarskap 1 - Det flerdimensionella tränarskapet inom idrott och fysisk aktivitet, 15 hp
Tränarskap 2 - Grundläggande funktionell anatomi, biomekanik och motorisk kontroll, 7,5 hp
Tränarskap 3 - Prestation, hälsa och tränarskap 7,5 hp
Termin 2
Träningsvetenskap 1 - Grundläggande tillämpad anatomi och idrottsfysiologi, 15 hp
Rörelsevetenskap 1 - Rörelseförståelse inom motorisk kontroll, lärande och utveckling, 15 hp
Termin 3
Tillämpad rörelse- och prestationsanalys, 15 hp
En av följande valbara kurser:
- Träningsvetenskap 2a – Tävlingsinriktad idrott 15 hp
- Träningsvetenskap 2b – Hälsoinriktad fysisk aktivitet 15 hp
Termin 4
Tränarskap 4 - Idrottsmedicin, 7,5 hp
Tränarskap 5 - Näringslära, 7,5 hp
Medier- och kommunikation inom hälsa och idrott 7,5 hp
Idrottspsykologi 7,5 hp
Termin 5
Tränarskap 6 - Verksamhetsförlagt projekt, 15 hp
Tränarskap 7 - Tränarskapet i samhället, 7,5 hp
Tränarskap 8 - Entreprenörskap inom hälsa och idrott, 7,5 hp
Termin 6
Tränarskap 9 - Idrottsvetenskaplig metod, 7,5 hp
Tränarskap 10 - Fördjupning inom tränarskap, 7,5 hp
Tränarskap 11 - Examensarbete för kandidatexamen i Idrotts- och hälsovetenskap, 15 hp
After completing the program the student should be able to:
- demonstrate knowledge and understanding of coaching, training science and movement science in sport and physical activity on both the individual and group level taking into account age , gender , social conditions and activity level.
- demonstrate knowledge to plan, manage, implement and evaluate the processes related to the practice of sport and physical activity.
- demonstrate assessment and action competence in coaching in sport and physical activity
- demonstrate skill to instruct and analyze movements and exercises in sport and physical activity.
- demonstrate ability and skill to communicate training and coaching as well as sports and health science knowledge at individual, group and society level,
- demonstrate ability and skill to implement entrepreneurial and innovative projects in the field of sport and physical activity
- demonstrate ability to identify, formulate and discuss scientific problems and issues and ability to search, collect, evaluate, critically interpret and document information in coaching, training science and movement science.
- demonstrate ability to perform a sustainable coaching in sport and physical activity at ecological, social and economic level.
- ability to identify the need for practical as well as theoretical knowledge in the field of sport and health science
- demonstrate ability to evaluate and analyze the influence processes related to sport and physical activity at the individual, group and society level.
Inom huvudområdet idrotts- och hälsovetenskap vid Högskolan Dalarna studeras idrott och fysisk aktivitet samt faktorer/fenomen relaterade till dessa områden.
Det innebär exempelvis att studera idrotts- och hälsovetenskapliga fenomen såsom hälsa, välbefinnande, estetisk upplevelse, möjlighet och vilja till fysisk aktivitet, sportmedia, lärande av rörelser, adaption till träning, idrottsprestation med mera.
För att programnamnet ska synliggöras i examensbeviset ska studenten ha fullgjort alla kurser termin 1-3 samt termin 5 och 6, samt ha kurser om 30 hp (termin 4) inom områdena hälsa eller idrott.
Viss undervisning kan komma att ske på engelska då vi har för avsikt att förbereda våra studenter för en internationell arbetsmarknad och akademiska studier utomlands.