Specialistsjuksköterskeexamen
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen samt
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede och
- visa vårdpedagogisk förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående samt
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre skall studenten också:
- visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer, och
- visa förmåga att hos äldre patienter observera och bedöma komplexa behov av vård och rehabilitering.
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten:
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Programmet betonar åldrandet ur ett hälsofrämjande omvårdnadsperspektiv som syftar till att tillvarata och möta den äldre personens och anhöriga livsvärld, kunskaper och egna resurser.
Evidensbaserad och personcentrerad vård i teamsamverkan med andra yrkesgrupper utgör en grund i programmet och studenten får från början utveckla de färdigheter som behövs för att i samråd med äldre och/eller närstående bedöma, planera, utvärdera och utveckla hälsofrämjande omvårdnadsåtgärder som tillvaratar det friska hos personen samt med en palliativ vårdfilosofi självständigt utför vård i livets slutskede. Studenten förbereds för att kunna tillgodogöra sig forskningsresultat, delta i forskning- och förändringsarbete. I den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenten tillämpa sina fördjupade teoretiska kunskaper i vård av äldre på ett sätt som ställer krav på eget ansvar och som lägger grunden till en reflekterande förmåga och aktivt kunskapssökande. I det avslutande examensarbetet inom omvårdnad får studenten självständigt utifrån forskningsresultat och egen empirisk undersökning ge ett eget bidrag till kunskapsutvecklingen inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot vård av äldre. Studenten stärks i det livslånga lärandet relaterat till akademisk kompetens och fortsatt yrkesverksamhet.
Utbildningen innefattar den teoretiska grunden inom omvårdnad för utbildningen. Studenten får från början utveckla de färdigheter som behövs för att kunna tillgodogöra sig forskningsresultat, delta i forskning och förbättringsarbete. Vidare ingår i utbildningen lagstiftning, etik och socialgerontologi som tillgodoses i teoretiska och praktiska studier.
Teoretiska studier i avancerad omvårdnad integreras relaterat till vård av äldre och ställer successivt ökade krav på eget ansvar hos studenten och ett aktivt kunskapssökande. Den personcentrerade omvårdnadens komplexitet i teamsamverkan utvecklas under programmet. Genomgående i utbildningen utvecklas studentens självständighet och förmåga att bedöma och hantera komplexa frågeställningar genom integrering av teori och praktik.
För magisterexamen ska studenten tillämpa forskningsmetoder och fördjupa sina kunskaper i ett självständigt arbete och därmed bidra till kunskapsutvecklingen inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot vård av äldre.