Specialistsjuksköterskeexamen
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen samt
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede och
- visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående samt
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre ska studenten också:
- visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer, och
- visa förmåga att hos äldre patienter observera och bedöma komplexa behov av vård och rehabilitering.
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten:
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Utbildningsprogrammet är utformat för att ge kompetens inom vård av äldre med fokus på äldre personer och äldre personer med komplexa vårdbehov. Programmet betonar åldrandet ur ett hälsofrämjande omvårdnadsperspektiv som syftar till att tillvarata och möta den äldre personens och anhörigas livsvärld, kunskaper och egna resurser.
År 1: Fördjupning i socialgerontologiska teorier, åldrandet och intersektionalitet samt multisjuklighet, evidensbaserad och personcentrerad omvårdnad. Vidare handlar det om att utveckla de färdigheter som behövs för att i samråd med äldre och/eller närstående bedöma, planera, utvärdera och utveckla hälsofrämjande omvårdnadsåtgärder som tillvaratar det friska hos personen från ett personcentrerat livsvärldsperspektiv.
År 2: Under den verksamhetsförlagda utbildningen tillägnas kunskaper och färdigheter för evidensbaserad vård med fokus att leda kvalitetsarbete utifrån specialistsjuksköterskans profession och forskningsfält. Utifrån fokus på omvårdnad av äldre personer med multisjuklighet utvecklar studenterna en projektplan som underlag till examensarbete där studenten får tillämpa forskningsmetoder samt genomföra och sammanställa en vetenskaplig undersökning.
Samtliga kurser tillhör huvudområdet omvårdnad och ges på avancerad nivå.
Programmets kurser presenteras årsvis. Den inbördes ordningen mellan kurser kan variera inom under året.
År 1:
Äldre personers levnadsvillkor, avancerad nivå 7,5 hp
Multisjuklighet, diagnostik och behandling för äldre ur ett omvårdnadsperspektiv, avancerad nivå 7,5 hp
Personcentrerad vård vid multisjuklighet, psykisk ohälsa och demenssjukdom, avancerad nivå 7,5 hp
Nutrition och ätande, avancerad nivå 7,5 hp
År 2:
Att vårda äldre personer, avancerad nivå VFU 7,5 hp
Evidensbaserad vård och ledarskap, avancerad nivå 7,5 hp
Examensarbete i omvårdnad - vård av äldre, 15 hp