Kurs ATY255

Examensarbete i tyska för ämneslärarexamen, inriktning grundskolans årskurs 7-9

30 högskolepoäng
Avancerad nivå

Start vecka 36, 2024

Kursens övergripande mål är att den studerande ska genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet tyska.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • utifrån tidigare forskning formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • självständigt och kritiskt systematisera, problematisera, analysera och tolka tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapliga och didaktiska perspektiv
  • självständigt samla, sammanställa och analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
  • på vetenskaplig tyska presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
  • bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.

Extra information:

Inom kursen finns det obligatoriska online-träffar som äger rum i ett virtuellt klassrum vid bestämda tider. (Det finns inga fysiska sammankomster.) Likaså bygger kursen på självständigt arbete med uppgifter som delas ut i kursrummet. Du hittar mer information om kurserna i kursrummen i Learn. Logga in som gäst och ta del av några av de första uppgifterna redan före kursstart. Länken till kursrummet och litteraturlistan / kursplan mm hittar du till höger.

Startar och slutar:
vecka 36, 2024 - vecka 3, 2025
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Tyska, kan komma att ges på Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Tyska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Tyska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-H3K5H
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
0 fysiska
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Stängd för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursansvarig
Anneli Fjordevik

Start vecka 4, 2025

Kursens övergripande mål är att den studerande ska genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet tyska.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • utifrån tidigare forskning formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • självständigt och kritiskt systematisera, problematisera, analysera och tolka tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapliga och didaktiska perspektiv
  • självständigt samla, sammanställa och analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
  • på vetenskaplig tyska presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
  • bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.

Extra information:

Inom kursen finns det obligatoriska online-träffar som äger rum i ett virtuellt klassrum vid bestämda tider. (Det finns inga fysiska sammankomster.) Likaså bygger kursen på självständigt arbete med uppgifter som delas ut i kursrummet. Du hittar mer information om kurserna i kursrummen i Learn. Logga in som gäst och ta del av några av de första uppgifterna redan före kursstart. Länken till kursrummet och litteraturlistan / kursplan mm hittar du till höger.

Startar och slutar:
vecka 4, 2025 - vecka 23, 2025
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Tyska, kan komma att ges på Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Tyska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Tyska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-V3LEU
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
0 fysiska
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Anmäl dig
Öppen för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursansvarig
Anneli Fjordevik