I kursen behandlas de moment som vanligen ingår i en affärsplaneringsprocess och inom ramen för kursen får studenterna utifrån en egen affärsidé utarbeta en komplett affärsplan, vilken sedan skall presenteras muntligt och skriftligt. Kursens inleds med en genomgång av hur en affärsidé kan formuleras och analyseras på ett strukturerat sätt. Därefter fokuserar kursen på hur en bransch- och omvärldsanalys genomförs för att kunna utvärdera affärsidéns bärkraft samt en introduktion till ämnena tillväxtstrategier och marknadsföring. I kursen diskuteras olika affärsmodeller och företagsformer samt vilka för- och nackdelar som finns i samband med att välja någon av dessa.
Andra delar som behandlas i kursen är hur företag organiseras, olika typer av resursanskaffning och olika möjliga sätt att finansiera ett företag som befinner sig i en etableringsfas. Därtill behandlas vikten av att företag har en sund ekonomisk grund att vila på och som stöd för detta adresseras ämnena likviditetsplanering, budgetering, intäkts-/ kostnadsgenerering och prissättning.Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I kursen behandlas de moment som vanligen ingår i en affärsplaneringsprocess och inom ramen för kursen får studenterna utifrån en egen affärsidé utarbeta en komplett affärsplan, vilken sedan skall presenteras muntligt och skriftligt. Kursens inleds med en genomgång av hur en affärsidé kan formuleras och analyseras på ett strukturerat sätt. Därefter fokuserar kursen på hur en bransch- och omvärldsanalys genomförs för att kunna utvärdera affärsidéns bärkraft samt en introduktion till ämnena tillväxtstrategier och marknadsföring. I kursen diskuteras olika affärsmodeller och företagsformer samt vilka för- och nackdelar som finns i samband med att välja någon av dessa.
Andra delar som behandlas i kursen är hur företag organiseras, olika typer av resursanskaffning och olika möjliga sätt att finansiera ett företag som befinner sig i en etableringsfas. Därtill behandlas vikten av att företag har en sund ekonomisk grund att vila på och som stöd för detta adresseras ämnena likviditetsplanering, budgetering, intäkts-/ kostnadsgenerering och prissättning.Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.