Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
- kunna redogöra för och diskutera värdegrundsuppdraget och mänskliga rättigheter utifrån skilda teoretiska ansatser genom att kritiskt reflektera över forskningsresultat och olika teoretiska och metodologiska ansatser
- kunna problematisera en komplex skolpraktik utifrån några centrala begreppsliga utgångspunkter som behandlats i moment 2, samt reflektera över dessa i relation till den egna forskningsplanen och de erfarenheter av värdegrundsarbete som de studerande har
- visa förståelse för språkets roll som identitetsskapande processer och som kulturbärare, genom att reflektera över sin egen och andras språkanvändning i skolpraktiken
- kunna värdera och kritiskt förhålla sig till värdegrundsuppdraget i skolan, genom att använda etiska begrepp som redskap i analyser av såväl värdegrundsformuleringar i styrdokument som av värderelaterade aspekter i skolans praktik
- visa en förmåga att ta ansvar för sin kunskapsutveckling genom att reflektera över sitt eget lärande i relation till de ovan angiva lärandemålen och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap