Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
- visa kunskap och förtrogenhet med praktiknära forskning genom att redogöra för olika stu-dier, jämföra deras resultat och metoder samt reflektera över det egna potentiella kunskaps-bidraget i relation till forskningsområdet pedagogiskt arbete, liksom till utbildningsveten-skaplig forskning generellt
- visa förmåga till kritiskt, reflekterande och självständigt tänkande genom att med kurslittera-turen som utgångspunkt vidareutveckla det planerade forskningsprojektet problemformule-ring, förankring i tidigare forskning, preliminära frågeställningar och metodologiska resonemang
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar genom att problematisera och fördjupa de forskningsetiska överväganden som gjorts i den egna forskningsplanen
- uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt genom att argumentera för egna vetenskapliga ställningstaganden och kritiskt granska andra forskarstuderandes forskningsplaner
- uppvisa vetenskaplig självreflexivitet genom att reflektera över kurslitteraturens texter om metakognition och relatera det till det egna lärandet och till kursens förväntade studieresultat
- isa en begreppslig och teoretisk förståelse av kognitiva förmågor som metakognition och kritiskt tänkande genom att i seminariediskussioner diskutera och jämföra olika synsätt