Kursen behandlar lärarutbildningens statliga styrning, mål och innehåll samt hur dessa bakomliggande idéer konkretiseras i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Särskilt fokus läggs vid det utbildningsvetenskapliga innehållet i utbildningen samt samverkan mellan Högskolan och förskolor/skolor genom verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier.
I kursen studeras teorier och modeller för handledning, reflektion och bedömning i relation till uppdraget som verksamhetsförlagd lärarutbildare. Med utgångspunkt i lärarutbildningens styrdokument behandlas former för bedömning av lärarstuderandes kompetens samt den verksamhetsförlagda lärarens ansvar i bedömningsarbetet. I kursen studeras och diskuteras aktuella utbildningsvetenskapliga texter inom det fält som är relevant för kursdeltagarens verksamhetsområde.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetKursen behandlar lärarutbildningens statliga styrning, mål och innehåll samt hur dessa bakomliggande idéer konkretiseras i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Särskilt fokus läggs vid det utbildningsvetenskapliga innehållet i utbildningen samt samverkan mellan Högskolan och förskolor/skolor genom verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier.
I kursen studeras teorier och modeller för handledning, reflektion och bedömning i relation till uppdraget som verksamhetsförlagd lärarutbildare. Med utgångspunkt i lärarutbildningens styrdokument behandlas former för bedömning av lärarstuderandes kompetens samt den verksamhetsförlagda lärarens ansvar i bedömningsarbetet. I kursen studeras och diskuteras aktuella utbildningsvetenskapliga texter inom det fält som är relevant för kursdeltagarens verksamhetsområde.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.