Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar sin didaktiska förmåga att planera, genomföra
och värdera egen undervisning genom att utveckla kunskaper om och förståelse av olika teorier om barns
utveckling och lärande.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- analysera och värdera såväl pedagogiska situationer som pedagogiska verktyg utifrån ovanstående teorier
- diskutera hur olika teoretiska utgångspunkter kan leda till olika principer för didaktiska val i undervisningen
- visa förmåga att reflektera över undervisning i förhållande till barns skilda uppväxtvillkor
- visa förmåga att självständigt och med stöd av verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom något av ämnesområdena samhällsorientering, naturorientering och teknik, bild eller idrott och hälsa
- utifrån kunskap om barns skilda uppväxtvillkor aktivt verka för skolans samhällsuppdrag
- visa förmåga att anpassa och kommunicera undervisningens innehåll och form utifrån elevgruppens förutsättningar
- visa didaktisk förmåga att använda digitala verktyg i syfte att främja elevers utveckling och lärande
- visa grundläggande förmåga att använda intervju som vetenskaplig metod.