Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskap om olika teoretiska perspektiv på ungdomars utveckling och lärande i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till teorier om elevers utveckling och lärande
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på lärande och utveckling samt visa förståelse för hur dessa perspektiv kan leda till olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten med särskilt fokus på undervisning
- visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda sociala, kulturella och ekonomiska villkor, samt neuropsykiatriska svårigheter
- visa grundläggande kunskap om olika didaktiska teorier gällande elevers lärande inom de undervisningsämnen som ingår i aktuell examen i relation till gällande styrdokument
- problematisera olika specialpedagogiska perspektiv i relation till elevers lärande
- reflektera över olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den pedagogiska verksamheten samt visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier och deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- visa förmåga till vetenskapligt skrivande
- visa förmåga att samverka med medstuderande
- visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, samt använda digitala verktyg.