I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet ur ett yrkesetiskt perspektiv. Didaktiska frågor om planering och ledarskap belyses i relation till nationella styrdokument samt lärares uppdrag att medvetet välja innehåll, läromedel och arbetsformer i matematik- och svenskundervisning i årskurs f-3. Studenten planerar och genomför egen undervisning, och erfarenheter från den egna undervisningen diskuteras och problematiseras i ljuset av lärares profession och skolans värdegrund. I kursen framhålls estetiska lärprocessers betydelse för elevers matematiska och språkliga kunskapsutveckling. I kursen behandlas och används observation som vetenskaplig metod.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet ur ett yrkesetiskt perspektiv. Didaktiska frågor om planering och ledarskap belyses i relation till nationella styrdokument samt lärares uppdrag att medvetet välja innehåll, läromedel och arbetsformer i matematik- och svenskundervisning i årskurs f-3. Studenten planerar och genomför egen undervisning, och erfarenheter från den egna undervisningen diskuteras och problematiseras i ljuset av lärares profession och skolans värdegrund. I kursen framhålls estetiska lärprocessers betydelse för elevers matematiska och språkliga kunskapsutveckling. I kursen behandlas och används observation som vetenskaplig metod.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet ur ett yrkesetiskt perspektiv. Didaktiska frågor om planering och ledarskap belyses i relation till nationella styrdokument samt lärares uppdrag att medvetet välja innehåll, läromedel och arbetsformer i matematik- och svenskundervisning i årskurs f-3. Studenten planerar och genomför egen undervisning, och erfarenheter från den egna undervisningen diskuteras och problematiseras i ljuset av lärares profession och skolans värdegrund. I kursen framhålls estetiska lärprocessers betydelse för elevers matematiska och språkliga kunskapsutveckling. I kursen behandlas och används observation som vetenskaplig metod.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.