Kurs GVÅ382

Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang

22,5 högskolepoäng
Grundnivå

Start vecka 36, 2024

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • I olika vårdkontexter kritiskt reflektera kring omvårdnadsprocessen samt med ökande självständighet under handledning systematiskt tillämpa den utifrån personcentrerad, säker och evidensbaserad vård samt vårdtagarens omvårdnads- och medicinska behov,
  • med ökande självständighet under handledning i olika vårdkontexter kommunicera, dokumentera och rapportera information relevant för vårdtagarens vård till teammedlemmar och andra vårdinstanser på ett systematiskt, korrekt och tydligt sätt,
  • under handledning i olika vårdkontexter, med ökande självständighet, systematiskt planera, prioritera och fördela arbetsuppgifter i vårdteamet, samt konsultera och samverka med övriga teammedlemmar med utgångspunkt i sjuksköterskans profession,
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt i olika vårdkontexter och reflektera över egna styrkor, begränsningar och strategier för livslångt lärande,
  • med ökande självständighet kommunicera med vårdtagare och närstående i olika vårdkontexter på ett adekvat, empatiskt och tydligt sätt anpassat efter individ och situation
  • i samråd med handledare genomföra handledande och undervisande insatser anpassat till individ och situation
  • i olika vårdkontexter tillämpa gällande regelverk i samband med utförande av vård och behandling för att säkerställa egen och andras säkerhet
  • använda digitala verktyg och teknisk utrustning i vården på ett korrekt sätt, värdera information från dessa och därefter identifiera behov av åtgärder
  • med ökande självständighet under handledning i olika vårdkontexter hantera läkemedel på ett säkert och korrekt sätt samt ge individ- och situationsanpassad information om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • hantera restavfall och förbrukningsmaterial på ett hållbart sätt och i olika vårdkontexter reflektera över hanteringen i relation till hållbarhetsaspekter,
  • utföra hjärt- och lungräddning för barn (S-HLR barn) utifrån gällande riktlinjer och relatera till teoretiska samt etiska kunskaper om hjärt- och lungräddning, och
  • identifiera förbättringsområden samt kvalitetsförbättrande åtgärder för att främja vårdens säkerhet och kvalitet.
Startar och slutar:
vecka 36, 2024 - vecka 50, 2024
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I, 30 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-H3JVZ
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
62 fysiska
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 2 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Stängd för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursrum i Canvas

I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.

Besök kursrummet

Start vecka 4, 2025

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • I olika vårdkontexter kritiskt reflektera kring omvårdnadsprocessen samt med ökande självständighet under handledning systematiskt tillämpa den utifrån personcentrerad, säker och evidensbaserad vård samt vårdtagarens omvårdnads- och medicinska behov,
  • med ökande självständighet under handledning i olika vårdkontexter kommunicera, dokumentera och rapportera information relevant för vårdtagarens vård till teammedlemmar och andra vårdinstanser på ett systematiskt, korrekt och tydligt sätt,
  • under handledning i olika vårdkontexter, med ökande självständighet, systematiskt planera, prioritera och fördela arbetsuppgifter i vårdteamet, samt konsultera och samverka med övriga teammedlemmar med utgångspunkt i sjuksköterskans profession,
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt i olika vårdkontexter och reflektera över egna styrkor, begränsningar och strategier för livslångt lärande,
  • med ökande självständighet kommunicera med vårdtagare och närstående i olika vårdkontexter på ett adekvat, empatiskt och tydligt sätt anpassat efter individ och situation
  • i samråd med handledare genomföra handledande och undervisande insatser anpassat till individ och situation
  • i olika vårdkontexter tillämpa gällande regelverk i samband med utförande av vård och behandling för att säkerställa egen och andras säkerhet
  • använda digitala verktyg och teknisk utrustning i vården på ett korrekt sätt, värdera information från dessa och därefter identifiera behov av åtgärder
  • med ökande självständighet under handledning i olika vårdkontexter hantera läkemedel på ett säkert och korrekt sätt samt ge individ- och situationsanpassad information om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • hantera restavfall och förbrukningsmaterial på ett hållbart sätt och i olika vårdkontexter reflektera över hanteringen i relation till hållbarhetsaspekter,
  • utföra hjärt- och lungräddning för barn (S-HLR barn) utifrån gällande riktlinjer och relatera till teoretiska samt etiska kunskaper om hjärt- och lungräddning, och
  • identifiera förbättringsområden samt kvalitetsförbättrande åtgärder för att främja vårdens säkerhet och kvalitet.
Startar och slutar:
vecka 4, 2025 - vecka 18, 2025
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I, 30 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-V3KHY
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
66 fysiska
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 2 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Stängd för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00