Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla en grundläggande förståelse för grundskolans och gymnasieskolans framväxt och position i samhället ur ett utbildningspolitiskt, utbildningsfilosofiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Ett mål är också att den studerande ska utveckla en förståelse för lärarutbildningens framväxt i ett samhälleligt sammanhang. Vidare ska den studerande utveckla förståelse för innebörden i och värdet av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket samt grundläggande förmåga att betrakta utbildningsväsendets samhällsuppdrag ur olika perspektiv.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för framväxten av grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara denna framväxt
- visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på grundskolans senare år och gymnasieskolan
- reflektera över verksamhetens styrdokument i relation till utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp
- genomföra en undersökning av skola och läraryrket som problemområde samt reflektera över vetenskapliga aspektera av denna
- visa kännedom om den egna lärarutbildningen som en politisk konstruktion
- jämföra den svenska skolans samhällsuppdrag med några andra länders motsvarande uppdrag
- visa förmåga att inta ett vetenskapligt förhållningssätt gentemot verksamheten i skolan
- visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
- visa förmåga att i hantera digitala verktyg i samband med studierna
- visa kunskaper i vetenskapligt skrivande
- visa förmåga att samverka med medstuderande
- visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift