Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa metod- och teorikunskaper samt insikter i aktuella forskningsfrågor inom området interkulturella litteraturstudier
- analysera och hantera relevanta företeelser och frågeställningar
- utifrån en problemställning inom interkulturella litteraturstudier självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramar genomföra en självständig litteraturvetenskaplig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, tydlig metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på kvalificerade textanalyser
- med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga, skriftligt såväl som muntligt, presentera och argumentera för egna resultat
- genom konstruktiv respons kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten.
Innehåll
Studenten genomför en självständig litteraturvetenskaplig studie inom ett avgränsat problemområde med relevans för interkulturella litteraturstudier. Studien skrivs på engelska och denna presenteras i form av ett självständigt författat examensarbete på 11 000-13 000 ord. Dessutom innehåller kursen övning i att muntligen presentera och försvara egna resultat och argument såväl som analyser av andras arbeten.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i handledning
- Självständigt författat examensarbete
- Opponering på medstuderandes examensarbete
- Försvar av det egna examensarbetet
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete - 15 hp | A–F
Behörighet
- Kandidatexamen i språk eller litteraturvetenskap om minst 180 hp. 22,5 hp på avancerad nivå inom huvudområdet interkulturella litteraturstudier, inklusive kurserna Introduktion till interkulturella litteraturstudier, 7,5 hp och Interkulturella litteraturstudier: Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Övrigt
Undervisningsspråket är engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.