Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och diskutera, analysera och reflektera kring detta, inom och mellan följande olika perspektiv på förändringar och utvecklingsarbete i arbetslivet:
- Organisationen vid förändringar, samt i utvecklingsarbete
- Individers hantering av förändringar och medverkan i utvecklingsarbete
- Gruppen vid utvecklingsarbete
- Samhällets syn och påverkan på verksamhetens utveckling
- Samverkan mellan aktörer vid utvecklingsarbete
Innehåll
Kursen behandlar fem perspektiv på utvecklingsarbete i arbetslivet; Företags-/organisationsperspektiv (systematik/ordning o reda, att påverka och lära organisationer i utveckling, strategier för organisationsutveckling). Individperspektiv (perspektiv och förhållningssätt i utvecklingsarbete, t.ex. möjlighet, lösningsfokuserat, problem, hur olika individer hanterar förändringar, mångkulturella möten). Grupp-perspektiv (arbetsplats) (gruppens psykologi, ledarskap, attraktiva arbetsplatser, genus-, invandrar-, arbetsplatskultur). Samhällsperspektiv (dagens samhällssyn, helhetssyn på livssituation och arbetsliv, styrmedel, lagar och regler). Aktörsperspektiv (nätverk, interorganisatoriskt) (samverkan, roller, utveckling i nätverk, aktörer för åtgärder, stöd och/eller kontroll).
Examinationsformer
Arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, övningar och grupparbete. Övningsuppgifter på arbetsplatser genomförs löpande under kursen.
Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i övningar på kursdagar och på egna arbetsplatser, utbyte av erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, utbytet mellan deltagarna, övningsuppgifter på arbetsplatser, samt egen arbetslivserfarenhet.
Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet.
Övrigt
Litteratur
- Angelöw B. (2005) Att hantera stress och möta förändringar. 2 uppl. Stockholm : Natur och Kultur. (170 s). ISBN 91-27-11003-6
- Ekstedt E & Ahlgren P. (1995) Hur beter du dig - egentligen?. Högskolan Karlstad. (100 s).
Anmärkning: Tillhandahålls av kursansvarig. - Jacobsen, D. I. översättning: Andersson, S. (2005) Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund : Studentlitteratur. (417 s). ISBN 91-44-03638-8
- Johnson S. svensk översättning: Norin E. (2000) Vem snodde osten?. Jönköping : Brain Books. (92 s). ISBN 91-89250-43-5