Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, gällande tillämpningen av rehabilitering i arbetslivet.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Göra en rehabiliteringsplan och tillämpa lagstiftningen
- Strukturera och lägga upp rehabiliteringsarbetet i den egna organisationen
- Samarbeta med andra aktörer inom rehabiliteringsområdet
Den studerande ska kunna diskutera, analysera och reflektera kring:
- Det svenska socialförsäkringssystemet inom området, dess aktörer och rehabiliteringens ställning i samhället
- Organisationen och individens förhållningssätt i rehabiliteringsprocessen
Den studerande ska kunna diskutera och reflektera kring:
- Teorier om rehabilitering tillämpliga på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Personalekonomi
- Internationella trender
Innehåll
Samhälle: översikt av det svenska välfärdssystemet, regeringens intentioner med rehabilitering samt implementering av beslut och relevant lagstiftning.
Individ: hur rehabiliteringsprocessen i arbetslivet upplevs ur den rehabiliterades synvinkel.
Företag (organisation): Personalekonomiska perspektiv på rehabilitering.
Arbetsplats (grupp): vad händer i arbetsgruppen när en arbetskamrat är sjukskriven?
Samverkan: möjlighet och hinder för de olika aktörerna att samverka utifrån individen i centrum
Examinationsformer
Examination sker i form av individuella skriftliga reflektionsprotokoll, samt aktivt deltagande vid gemensamma kurstillfällen. Muntlig examination kan förekomma i särskilda fall efter beslut av examinator.
Arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, övningar och grupparbete. Övningsuppgifter på arbetsplatser genomförs löpande under kursen.
Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i övningar på kursdagar och på egna arbetsplatser, utbyte av erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, utbytet mellan deltagarna, övningsuppgifter på arbetsplatser, samt egen
arbetslivserfarenhet.
Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet.
Övrigt
Ersätter KULA-kurs IE1009
Litteratur
- Angelöw B. (2002) Friskare arbetsplatser : att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats. Lund : Studentlitteratur. (195 s). ISBN 91-44-02751-6
- Günzel, M., Zanderin, L.. (2003) Arbetsmiljörätt och rehabilitering. 1 uppl. Malmö : Liber ekonomi. (189 s). ISBN 91-47-06528-1
- Fridolf, M. (2009) Samordning - nya möjligheter inom välfärdsområdet - En skrift om samordning utifrån ett individperspektiv mellan arbetsförmedling, försäkringskassa, kommun och landsting. Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet.
Anmärkning: Nedladdas via hemsida (70 sid) - Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J.. (2009) Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdiciplinärt perspektiv.. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (248 s). ISBN 9789144052649
- Skantze T E, Torstensson J, Kullgren S. (2009) Arbetslivsinriktad rehabilitering: arbetsgivarens ansvar för rehabilitering och arbetsanpassning i kommuner, landsting och företag.. SKL Kommentus. (64 s). ISBN 9789173452069