Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, vad gäller verksamhetsutveckling.
- praktiskt kunna använda process- och visualiseringsverktyg för förändringsarbete.
- praktiskt kunna använda process- och visualiseringsverktyg för attraktivt arbete.
- praktiskt kunna använda process- och visualiseringsverktyg för kvalitetssäkring.
- praktiskt kunna göra en personlig handlingsplan för verksamhetsutveckling.
Innehåll
Examinationsformer
Examination sker kontinuerligt inom resp. moment, baserat på individuella uppgifter med praktiska verktyg vid gemensamma, obligatoriska kurstillfällen, skriftliga reflektionsprotokoll, samt redovisade fältarbeten och fältstudier på befintliga arbetsplatser.
Betyg rapporteras i följande 5 moment:
- Verksamhetsutveckling 1, 1 högskolepoäng
- Förändringsarbete 2, 1 högskolepoäng
- Attraktivitet 3, 1 högskolepoäng
- Kvalitetssäkring 4, 1 högskolepoäng
- Övergripande mål och personlig handlingsplan 5, 3,5 högskolepoäng
Arbetsformer
Kursens pedagogik inriktas på utveckling av deltagarnas färdigheter genom praktiskt arbete med process- och visualiseringsverktyg, vid övningar och fältarbeten/fältstudier på befintliga arbetsplatser. Vid obligatoriska kursträffar genomförs föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Under dessa utbyter deltagarna egna erfarenheter och reflektioner.
Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, verksamhetsförlagda uppgifter på arbetsplatser, utbytet mellan deltagarna, samt egen arbetslivserfarenhet. Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet.